Deel dit artikel
-

‘Een boodschappenapp die wel werkt’

Niet gehinderd door de recente flop van Boodschapp, lanceert het Eindhovense Sjoprz een nieuwe boodschappenvergelijker. Dit keer met informatie over prijzen en voedingswaarden van meer dan 80.000 artikelen.

Gaspard Jaspars, vader van vier jonge kinderen, staat vaak voor keuzes bij het boodschappen doen. Zijn gezin geeft daar jaarlijks zo’n 14.000 euro aan uit, zegt hij. “We besteden toch al gauw tweeënhalf uur per week aan boodschappen doen. Dat kon sneller. Ik wilde weten wat ik koop en waar ik het beste kan kopen. Als je vergelijkt kun je toch al gauw een paar duizend euro uitsparen.”

En omdat zo’n app niet voorhanden was, besloot Jaspars er zelf maar een te maken. Hij had enige ervaring met e-commerce opgedaan, onder meer bij Vodafone en Ordina, maar zat tot 2011 in een heel andere hoek: hij was manager resources bij DSM in Maastricht.

Vanuit de High Tech Campus in Eindhoven werken nu acht medewerkers aan de ontwikkeling van de app en het onderhoud van de database. Die database bevat de aanbiedingen van de meeste supermarkten, maar uiteindelijk moeten ook artikelen worden vermeld van drogisterijen en de groenteboer of de bakker op de hoek van de straat.

Het is onderdeel van het verdienmodel, want ondernemers moeten straks hun eigen producten in het platform kunnen zetten en die kunnen ze desgewenst, tegen een commissie, aan gebruikers van de app leveren. Zoals adverteerders gebruikers nu ook al aanbiedingen kunnen doen. Jaspars tegen Emerce: “Maar je kunt ook denken aan bezorgdiensten door particulieren. Als jij geen zin hebt om boodschappen te halen, wil iemand uit de straat het wel doen. En die betaal je dan.”

Naast zogenoemde sjopdealz denkt Jaspars ook nog geld te verdienen met vergelijkend marktonderzoek.

De app wordt nog verder uitgebreid. Op het verlanglijstje staan onder meer inzicht in uitgaven en de impact van alternatieve producten daarop, hulp bij recepten en menuplanning, in een keer bestellen en betalen bij meerdere winkels en het aanmaken van een automatische boodschappenlijst op basis van voorkeuren en aanbiedingen.

Jaspars denkt dat er vraag is naar zo’n app. Hij wijst op Airbnb en Skyscanner, diensten die accommodaties en reizen vergelijken en massaal worden gebruikt.

Dat Boodschapp niet is gelukt, komt volgens Jaspars door het beperkte informatie-aanbod. “Het draaide vooral om gezondheid, terwijl voor veel consumenten de prijs even belangrijk is. Je krijgt van ons gewoon een seintje als jouw favoriet in de aanbieding is. En je scant het artikel om te achterhalen waar je het goedkoopst uit bent.”

De app is er voor iOS en Android.

Deel dit bericht

5 Reacties

Hetty

niet voor windows?

Bertjan v Dijk

‘Niet gehinderd door de recente flop van Boodschapp’

Wat zijn we weer lekker opbeurend, Emerce. Volgende week weer een stukje over we allemaal Agile moeten zijn en vaker ‘failen’?

Paul

Ontzorgen door een push notificatie als jouw favoriete product in de aanbieding is wel erg handig. Succes Gaspard!!

Arjen

Mooi, dit klinkt goed ! Kansen nemen sterk toe als het de eindgebruiker geld kan besparen. Merken wij zelf ook;-)

Gijs Vroom

@Bertjan van Dijk
Natuurlijk was Boodschapp een dappere poging om rond het thema gezondheid een app te lanceren. En natuurlijk juichen we als Emerce tech ondernemers toe, voor Nederlandse. En vooral ook Jeroen. De bedenker en ondernemer wordt hier ook niet veroordeeld. Dat de onderneming niet slaagt is teleurstellend voor alle betrokkenen, goed. Maar mag de redacteur van dit artikel een initiatief wat niet lukt geen ‘flop’ noemen? Is dat te hard? En mag dat dan wel als er iets van zeg Microsoft niet slaagt, maar niet als het een echt Nederlands initiatief is? Welke omschrijving moet er dan gebruikt worden? “Niet gehinderd door de app die niet gelukt is”?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond