Deel dit artikel
-

Eerste Second Life-miljonair door virtuele kavelhandel

De in Duitsland woonachtige Chinese Ailin Graef claimt de eerste miljonair in de virtuele wereld Second Life. Het vermogen van de dame, die in Second Life Anshe Chung heet, is de optelsom haar virtuele grondhandel, projectontwikkeling en investeringen in 'onroerend goed'.

Deze maand is het een half jaar geleden dat een virtuele versie van Nederland werd opgericht inSecond Life, de virtuele wereld van het Amerikaanse bedrijf Linden Lab. Een paar dagen lobbyen onder bewoners van de virtuele wereld leidde ertoe dat projectontwikkelaar Anshe Chung haar fiat gaf voor de creatie van Nederland in Second Life (http://secondlife.com/).

Tijdens Emerce Eday bleek dat er zo'n 16.000 Nederlanders een gratis of betaald account hebben bijSecond Life . Actieve gebruikers betalen maandelijks een vast bedrag of eenmalig een wat groter bedrag om grond of woonruimte te kopen. Immers, ook een virtuele wereld zoeken sommigen een dak boven het hoofd.

Nederlandse bijdragen aan 'nepmiljoen'

Met die gelden voor grond en woonruimte realiseerde Anshe Chung, in het dagelijks leven bekend onder de naam Ailin Graef, haar eerste miljoen dollar. Dat maakte haar bedrijf, dat heet naar haar spelkarakter, pas geleden bekend. Vermoedelijk hielpen enkele honderden Nederlanders de dame aan haar virtuele vermogen.

Hoeveel echte dollars Graef op haar echte bankrekening heeft staan, is niet bekend. Het net gerealiseerde miljoen is de optelsom van de grond, het onroerend goed en haar investeringen in de virtuele wereld. Die goederen zijn ook in klinkende munt om te zetten op digitale handelsbeurzen waar dit soort zaken verhandeld wordt, maar de onderneemster lijkt vooralsnog niet van zins deinternetstekker uit haar digitale alter ego te trekken.

'Bezit 10 procent van de wereld'

Linden Lab, de maker en bedenker van Second Life, verwijst naar Anshe Chung soms gekscherend met de betiteling ´De overheid´, waarmee het bedrijf de invloedrijke rol van de Duitse Chinese illustreert. Dat is niet geheel verwonderlijk. In de virtuele wereld is ze eigenaar van 550lappen grond, ook wel 'simulators' genoemd. Volgens webuitgave Second Life Herald staat dat gelijk aan ruwweg 10 procent van alle beschikbare grond. Daarmee zou ze 10 procent van alle bewoners voet aan de grond geven.

In dezelfde 'Second Life-krant' reageert lezer TP met: "Het echte verhaal is, dat als zij besluit om al haar virtuele eigendommen op te geven dat de heleSL-economie in zou storten. Stel je voor dat ze al haar land zou verkopen. Er zijn niet genoeg kopers van haar Second Life-geld om haar kapitaal over te nemen. Dat miljoen is dus een nepgetal in de echte wereld."

Second Life, een van vele werelden

Het laatste jaar is er veel aandacht voor Second Life. Het is zeker niet de eerste spelomgeving waar grote groepen internetters tegelijk spelen, handelen en bouwen. Het spel Lineage is in Korea al jarenlang mateloos populair, evenals Ultima Online, EverQuest en World of Warcraft. En dichterbij huis op kleinere schaal: Habbo Hotel en Runescape.

Volgens kenners zijn dit soort werelden slechts illustratief voor de nieuwe soorten interfaces die gaan ontstaan op internet.

Yme Bosma, partner in Emerce-blognetwerk, schreef onlangs op zijn weblog: "Zoals ik eerder gezegd heb vind ik Second Life met name interessant vanwege het scenario dat het ons voorschoteld over hoe we in de toekomst het web zouden kunnen gaan gebruiken. De laatste release van Microsoft’s Virtual Earth is ook een duidelijke stap in die richting."

Ook bedrijven als Plazes.com en Globe Assistant onderkennen fysieke of gefantaseerde werelden als alternatieve toegangswegen tot digitale informatie.

Het is de vraag of Second Life de dubbelcijferige groei die het nu doormaakt vol kan houden. En, eventueel, of ze internetters kan laten emigreren naar een andere digitale wereld. Immers, AltaVista was tot de eeuwwisseling de bekendste en meestgebruikte zoekmachine. Totdat Google die positie in een razend tempo over nam.

Afgelopen maanden bleek Second Life bij vlagen een onstabiele en technisch onbetrouwbare wereld. Linden Labs product werd regelmatig getergd door storingen, phishing-aanvallen, serveraanvallen en computerrobots die de leefomgeving terroriseerden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Toine

Wat een zieke wereld is dit aan het worden. Wat is er nou mis met echte regendruppels en zonnestralen.

jop

Hartstikke top natuurlijk, maar is Second Life niet gewoon een hype(je) in de marketingwereld? Kent iemand 'serieuze' Second Life gebruikers? Ik nie hoor….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond