Deel dit artikel
-

Eerste stadsopslagpunt voor Amsterdam

Amsterdam is eindelijk verrijkt met een eerste officiële stadsdistributiehub. Die is gevestigd in distributiecentrum van transportbedrijf Van Deudekom in Duivendrecht.

Het gaat voorlopig alleen om leveringen aan vestigingen van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam bevoorraad door PostNL. Het idee is om de verkeersoverlast in de binnenstad te beperken. Dagelijks reden tientallen bestelbussen en vrachtwagens af en aan bij de tachtig locaties van de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit om pakketten.

‘Al deze vrachtwagens reden samen zeventig keer de wereld rond’, aldus Susanne Balm, projectleider duurzame stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, bij NH Nieuws.

De onderwijsinstellingen hebben vorig jaar met een aantal belangrijke leveranciers al afspraken gemaakt om goederen te bundelen. Dat zijn Canon, Maas, Heijmans, CWS, Technische Unie en Staples. Vanuit de hub wordt bezorgd met elektrische bakfietsen en vrachtwagens. Op termijn moeten meer van de in totaal 8000 leveranciers aansluiten. Die zijn goed voor 30.000 ritten per jaar.

Leveranciers aantrekken blijft een uitdaging, omdat iedereen zijn eigen processen al heeft ingericht, aldus projectleider Susanne Balm. ‘Maar het gaat om het totaalplaatje en de gezamenlijke efficiency en de bijbehorende verdeelsleutel qua kosten en opbrengsten inzichtelijk krijgen. Dat heeft tijd nodig.’

Stadslogistiek is uiteraard niet nieuw. Diverse Nederlandse en Vlaamse steden zijn er mee bezig. In Mechelen wordt onderzocht of een zelfrijdend voertuig kan worden ingezet voor het leveren van pakjes. Vrijdag reed daar een elektrisch voertuig van het Franse bedrijf Easymile. Het innovatieplatform de logistieke sector in Vlaanderen werkt het project ALEES uit in samenwerking met ACP, bpost, Bringme, DHL PARCEL BELUX, Stad Mechelen, Rhenus SML, Trimble, en Port of Antwerp.

Dit bericht is 16 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond