Deel dit artikel
-

Eigenwijze zoeker Fast boekt forse groei

De Noorse ontwikkelaar van zoekmachinetechnologie Fast Search plukt de financiële vruchten van zijn eigenwijze ontwikkelkoers. Anders dan grote zoekbedrijven als Google en Yahoo kiest het voor verdieping en verfijning van zoektechnologie, in plaats van verbreding.

Fast Search is op zoek naar overnamekandidaten, zo liet het eind vorige week doorschemeren bij de presentatie van de kwartaalcijfers in de Noorse hoofdstad Oslo. De leiding van het bedrijf is van plan het werkterrein te verbreden met specialistische zoektechnologieën op het gebied van informatiebeheer, risicomanagement, surveillance en opsporing en e-commerce. Overheden, grote uitgevers en kennisintensieve ondernemingen behoren tot de klanten van Fast.

In het afgelopen kwartaal bedroeg de omzet 38,5 miljoen dollar. Dat is 19 procent meer dan vorig kwartaal en 60 procent meer dan een jaar geleden. Fast realiseert die omzet niet met de verkoop van advertenties naast zoekresultaten maar door zijn zoektechnologie in licentie te verkopen. De winst voor bijzondere lasten steeg met 26 procent tot 9,9 miljoen dollar.

Het bedrijf bedient momenteel 3.500 klanten. Reed Elsevier is een van hen. De uitgever lanceerde in mei jongstleden de internationale zakelijke zoekmachine Zibbsearch. Zibbsearch is gebaseerd op zoektechnologie van de Noren. Afgelopen kwartaal besloten ook bedrijven als Hearst, Page Jaunes, Yellowpages.com, verscheidene nuts- en energiebedrijven en Defensie-onderdelen met Fast in zee te gaan.

Fast ontwikkelde ooit Alltheweb.com, een metazoekmachine die begin 2003 werd overgenomen door Overture. Overture kocht op datzelfde moment ook de restanten van de ooit bejubelde webzoeker AltaVista.com. Vier maanden, in juli 2003, nam Yahoo Overture over voor 1,6 miljard dollar.

Durfkapitalist Mark Tluszcz, mede-oprichter van Mangrove Capital Partners, zei vorig maand tijdens The Next Web Conference genoeg mogelijkheden voor concurrentie te zien tegen grote zoekgiganten als Google, Microsoft en Yahoo. De werkwijze van Fast, specialisatie, lijkt daar illustratief voor. Een zoekmachine als Eurkester kiest een andere benadering en gebruikt de zoekopdrachten die op zijn site, en via eBuddy, worden gegeven als voeding om zoekresultaten te presenteren richting sociale netwerken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond