Elf procent betaalt voor online nieuws

Slecht nieuws voor uitgevers met betaalmuren: elf procent van de lezers betaalt voor nieuws online, meer zit er niet in. Onderzoek van het Reuters Institute laat bovendien zien dat er niet meer mensen gaan betalen voor online nieuws.

Het goede nieuws is, dat nieuwslezers steeds trouwer aan hun nieuwsproviders zijn. Althans, de trouw aan een merk neemt toe naarmate het beeldscherm kleiner wordt. Anders gezegd: hoe kleiner het scherm, hoe minder men wil struinen. Op een smartphone leest men het liefst één vertrouwde bron.

Dit zijn enkele van de vele conclusies uit het jaarlijkse onderzoek van het Reuters Institute naar de wijze waarop journalistieke producties wordt geconsumeerd. Het Digital News Report (PDF) is gebaseerd op achttienduizend ondervragingen in tien landen.

Het overgrote merendeel van de consumenten, zo blijkt, wil niet betalen voor online nieuws. Niet voor losse artikelen, niet voor prepaidbundels en niet voor abonnementen. De groep die wel betaalt, is stabiel in omvang: elf procent van de respondenten. Zij nemen bij voorkeur een abonnement (2013: 43%, 2014: 59%).

Ook niet bemoedigend is de constatering dat nieuwe online abonnees geen nieuw publiek zijn. Het gaat vaak om abonnees op de papieren uitgave die overschakelen naar het beeldscherm.

De helft van de nieuwsconsumenten die betalen voor online toegang is hoger opgeleid. Zestig procent is man en 35 procent is ouder dan 55 jaar.

Het jonge nieuwspubliek laat zich leiden door het aanbod op zijn mobieltje, meestal een nieuws-app of en sociaal netwerk. Verzamelaars of knipselmappen als Flipboard en Zite (aggregators) blijken vooral op smartphones het meest gebruikt voor nieuwsdoeleinden.

De onderzoekers constateren dat de nieuwsconsumptie in Engeland en Denemarken een zichtbare impuls kreeg toen de lokale supermarkten hun eigen goedkope tabletcomputers op de markt brachten.

Foto: Roger Goun (cc)

2 Reacties

Er wordt dus nauwelijks betaald voor 100% online nieuws. En als het nu nog niet is gebeurd, wat zou dit dan nog kunnen veranderen? Niets reëels, lijkt me… Volgens mij ligt er echter nog altijd een mooie toekomst voor kranten in de combinatie van een aangepaste papieren zaterdageditie (met weekoverzicht en in magazine-format zodat die een week in huis kan slingeren) met “gratis” online nieuws. De marketing richt zich niettemin nog steeds primair op dagelijkse abonnementen of (op goed geluk) digitale abonnementen. En daarmee laten uitgevers volgens mij veel potentiële abonnees liggen, die nooit (meer) een dagelijkse krant zullen nemen of zullen betalen voor online nieuws, en die zijn vergeten (of nooit hebben geweten) hoe goed de zaterdagkranten nu al zijn. De eerste krant die creatief nadenkt over de marketing van het zaterdagabonnement slaat een slag. En wie weet waar nieuwe abonnees toe kunnen leiden? Het feit dat lezers kennelijk “digitaal trouw” zijn, kan dan erg in je voordeel werken.

Euh, kan iemand me helpen? 11% wil betalen voor online nieuws. Van de hele bevolking? Maar slechts 9% wil betalen voor papier (HOI oplage is rond de 1,5 miljoen, op 17 miljoen mensen).

11% is meer dan 9%, dus goed nieuws voor betaald online nieuws…

Hoe rekent dit rapport? Is dit wel vergelijkbaar?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug