Deel dit artikel
-

Elf webshops krijgen duurzaamheidscertificering Thuiswinkel.org

Een nieuw initiatief van de e-commercesector moet het bedrijfsleven helpen klimaatuitdagingen in te lossen. Thuiswinkel.org ontwikkelde speciaal daarvoor een certificering en deelt de eerste plakkaten uit.

Bever, Decathlon, De Bijenkorf, Essenza Home, Flinders, GAMMA & Karwei (Intergamma), Livera, MetOlijf.nl, Plantje.nl en Prins Petfoods behoren bij de eersten die een groen stempel krijgen van de belangenorganisatie nadat ze met succes een pilot hiertoe afrondden.

Het traject staat vanaf nu open voor de hele sector, waar vorig jaar 35 miljard euro in omging.

De eerste stappen voor een dergelijke certificering werden begin 2022 gezet.

De Thuiswinkel Duurzaamheidscertificering geeft de consument de zekerheid dat een webshop serieuze stappen zet op het gebied van duurzaamheid. Het e-commercebedrijf voldoet met het certificaat aan alle wettelijke en meerdere bovenwettelijke eisen, op thema’s als verpakken en bezorgen. Die eisen zijn samen met milieuorganisaties, specialisten uit de wetenschap en het bedrijfsleven geformuleerd en vastgesteld door een onafhankelijk Comité van Deskundigen. De jaarlijkse toetsing wordt uitgevoerd door kantoor ICTRecht.

De webwinkels worden gecertificeerd op zes duurzaamheidsthema’s: strategie, circulaire economie, productaanbod, verpakken, bezorgen en retouren.

De deelnemende bedrijven zijn nog niet perfect duurzaam. De certificeringseisen zullen in de toekomst strenger en aangevuld worden met nieuwe thema’s zoals sociale verantwoordelijkheid en energieverbruik.

Twee op de drie consumenten willen milieubewust kunnen winkelen, maar weten niet goed hoe. Elektrische of menselijk aangedreven bezorgingen zijn daarvan een voorbeeld, evenals groene labels die producenten zelf aan hun artikelen hangen.

De duurzaamheidscertificering is een stap om de consument hierin op een onafhankelijke manier op weg te helpen.

Zojuist presenteerde directeur Marlene ten Ham van de e-commercebelangenvereniging dit groene initiatief in Den Haag. Aan het einde van de dag overhandigt ze aan minister van Economische Zaken Micky Adriaansen de Nationale E-commerce Agenda. Daarin staat de uitwerking van Thuiswinkel.orgs visie op de toekomst voor dit deel van de online sector.

Foto: Beth Scupham (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

S.

Thuiswinkel moet iets verzinnen om relevant te blijven. Geen consument kijkt nog naar dit keurmerk. Op bijenkorf.nl moet je zoeken naar het Thuiswinkel logo.

Een webshop is nooit duurzaam. Er wordt verpakt en flink geretourneerd. En van die retouren verdwijnt een aanzienlijk deel in de vuilnisbak. Je bent niet opeens duurzaam omdat je aan een aantal vinkjes voldoet.

Erwin Boogert

Zo, dat is er ook weer uit.

Wat zou jouw suggestie zijn aan webwinkels die duurzamer willen gaan werken?

S.

🙂

Mijn suggestie zou zijn om te stoppen met doen alsof. Iets is niet opeens duurzaam als het voldoet aan een keurmerk. Een webwinkel is niet duurzaam. Per bestelling is een extra verpakking nodig en gaan vrachtwagens de weg op. En in geval van kleding komt ook weer 40% retour. Dit zijn bewegingen die je in de fysieke retail niet hebt. Of in ieder geval veel minder.

Daarmee is een webwinkel belastender voor het milieu dan wanneer je (op de fiets uiteraard) naar een winkel gaat en daar de spullen direct (in je zelf meegenomen) tas stopt.

Je moet een webwinkel gewoon niet duurzaam willen noemen. Dat is greenwashing. Omdat Bijenkorf iets ‘duurzamer’ werkt dan een andere concurrent, is de Bijenkorf niet opeens duurzaam. Ik rijd benzine, mijn buurman diesel. Mag ik nu een ‘duurzaamheidskeurmerk’ op mijn auto plakken?

Laat me niet lachen

Gamma duurzaam? Wat een grap. De reden dat ik daar niets bestel, is omdat dit de meest inefficiente webwinkel ervaring ooit is geweest voor mij; Ik bestelde voor zo’n 70 euro aan verfartikelen, gewoon op voorraad bij alle vestigingen.

Krijg ik verspreid over anderhalve week, 7 losse pakketten aangeboden in 3 zendingen. Aan de labels duidelijk te zien dat ze vanaf verschillende locaties verstuurd zijn. En dan krijg ik toch wel enorm spijt dat ik niet in de auto ben gestapt om het a. direct in huis te hebben, en b. zodat er dus niet 3 bestelauto’s onderweg zijn voor wat kwasten en schuurpapier.

Dus ik weet niet of de “eisen” ook gecontroleerd zijn, of dat het om “de grootste stap” gemaakt te hebben gaat, maar als het het laatste is, dan vraag ik mij af hoe erg Gamma het in eerste instantie niet maakte.

Dit certificaat is in mijn ogen direct ongefundeerd en waardeloos.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond