Emerce Crossborder: ‘Crossborder groeit procentueel harder dan lokaal’

Crossborder e-commerce groeit procentueel harder dan lokaal. Dat vertelt Thiemo van Spellen, Chief Commercial Officer (CCO), van bezorger DPD, op Emerce Crossborder, een serie presentaties die vanaf vandaag gratis te bekijken is.
DPD voert nu al vier jaar de EshopperBarometer uit in verschillende Europese landen. Daaruit blijkt dat 62 procent van de Europese shoppers wel eens bestelt bij buitenlandse webwinkels en 60 procent doet dat bij Chinese webwinkels.
De belangrijkste redenen om over de grens te kopen is de beschikbaarheid van bepaalde producten en de lagere prijs.
31 procent maakt gebruik van een loyaliteitsprogramma en bestellen dus vaak bij dezelfde winkels. Zestig procent gaat af op aanbevelingen van anderen, vooral via sociale media. 64 procent gebruikt voor zijn bestellingen de smartphone.
Met een retourpercentage van 13 procent retourneren Nederlanders nog steeds massaal online aangeschafte items. Binnen het fashionsegment wordt de helft teruggestuurd.
Ook in andere Europese landen wordt steeds meer geretourneerd. Zo ligt het retourpercentage in Duitsland, Ierland, Polen en Zwisterland op 12 procent, terwijl het Europees gemiddelde steeg naar 10 procent.
86 geeft aan om de bestelling aan huis te brengen, op de tweede plaats staat het postkantoor als het favoriete afleverkanaal, vooral Frankrijk vindt dat een belangrijke optie. Nederland heeft nog weinig pakketkluizen, maar in andere landen komen ze wel steeds meer op. In de Baltische staten heeft die laatste bezorgoptie de voorkeur. “Belangrijk om rekening mee te houden als je je op een bepaald land wil richten,” stelt Van Spellen.
Shoppers vinden realtime informatie over de verzendingen erg belang en een groot deel wil eigenlijk nog kunnen ingrijpen in het proces.
De presentatie E-shopper Barometer: Ken je klant in Europa is na registratie gratis te bekijken.
Andere presentaties zijn 12 steps of Cross Border success met Joël Dave Groen (EDC Retail), 7 Hurdles of International Expansion met Gernot Schwendtner (weGrow) en De buitenlandse markt op: met deze insights ben je goed voorbereid op grenzeloze groei van Giseke Hopstaken van PostNL.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond