Deel dit artikel
-

Crossborder Europese marktplaatsen: 9 miljard euro omzet in 2018

De totale crossbordermarkt van Europese marktplaatsen vertegenwoordigt een omzet van 9 miljard euro in 2018. Dat is slechts 21 procent van de totale omzet van marktplaatsen in Europa van 42 miljard euro, waarvan Amazon alleen al 28 miljard genereert. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van Cross-Border Commerce Europe.

De Europese crossborder handel (exclusief reizen) bedraagt 95 miljard euro in 2018. Ruim de helft daarvan wordt gegenereerd door Europese spelers en 45 procent door niet-EU-retailers.

Voor retailers buiten de Europese Unie wordt 80 procent van de crossborder omzet gegenereerd door marktplaatsen. Pure players zoals Amazon, Wish, AliExpress, Etsy en eBay vertegenwoordigen meer dan een derde van die 95 miljard euro.

De verwachting is dat Europese Crossborder marktplaatsen tegen 2020 met meer dan 50 procent zullen groeien tot 15 miljard.

Consumenten geven de voorkeur aan marktplaatsen vanwege hun frequente en herhaalde bestellingen. Marktplaatsen gaan verder dan merken en retailers in bijna alle dimensies van consumentenvoorkeuren, waaronder productkwaliteit, uniciteit, beschikbaarheid en prijs. Consumenten zoeken rechtstreeks naar producten die erop staan vooraleer Google te hanteren.

De belangrijkste crossborder marktplaatsen in de EU, namelijk Fnac (FR), Spartoo (FR), Zalando (DE), Fruugo (UK), Pixmania (FR), Farfetch en Asos (UK), Bytbil (NO), Mobile.de (DE) en Coolshop (DK), zullen volgens het onderzoek een sterke organische groei doormaken, terwijl gemiddeld 50 procent van hun omzet wordt gegenereerd door verkopen van derden. Dit aandeel zal naar verwachting verder groeien.

Een groot aantal marktplaatsen zoekt uitbreiding buiten de grenzen: 2dehands en 2ememain (BE), Marktplaats en Bol.com (NL), On Buy en Flubit (UK), CDiscount, La Renedoute, Priceminister (FR), Otto.de (DE), eMag (Oost-Europa), Fyndiq (SE), Worten.pt (PT), Onbuy (VK), Clasohlson (SE), Wilhaben.at (AT), Gigantti en Verkkokauppa (FI), Allegro (PL), Jofogas.hu (HU) en Real.de (DE).

De onderzoekers geloven in de opkomst van nieuwe Europese nichemarkten tegen 2020. Bijvoorbeeld: Newegg voor de wereldwijde elektronicamarkt, Reverb voor muzikanten, Zibbet voor onafhankelijke kunstenaars, ambachtslieden en vintage verzamelaars, Houzz voor interieurontwerpers, Wayfair die woonaccessoires en meubels verkoopt, speelgoed en multimediaproducten en Folksy voor ambachten.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond