Deel dit artikel
-

Emerce Digital Marketing: Blijft Marketing Automation een geloof?

Er is zoveel mogelijk binnen marketing automation. Maar in de praktijk merkt de consument nog hier bar weinig van. Daniel Nokes, commercieel directeur van Ematters, laat op Emerce Digital Marketing zien waarom strategie, technologie en data de kernonderwerpen zijn om échte marketing automation te bedrijven.

Echt digitaal denken binnen de marketingstrategie, het benutten van de juiste technologie, en het daadwerkelijk gebruik maken van een centraal klantbeeld. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar zelfs bekende merken gaan nog vaak de mist mee in.

Daniel Nokes noemt in zijn presentatie een aantal zeer pijnlijke voorbeelden, te beginnen bij Louis Vuitton, het exclusieve Franse merk dat koffers, tassen, accessoires en kleding vervaardigt. Geweldige ervaring offline, maar de nieuwsbrief ziet er niet uit en de plaatjes laden niet goed.

Of neem Scotch & Soda. Stuurt inspirerende nieuwsbrieven vol kleuren en patroontjes. Nokes: “Hoewel ik met mijn aankoopgedrag tal van signalen geef van wat ik mooi vind, krijg ik nieuwsbrieven met veel rood en roze, wat niet mijn kleuren zijn. Ook krijg ik geen korting op de producten die ik interessant vind.”

En als Nokes bij Zalando een mooie korting krijgen en gaat rondneuzen op het mobiele web, blijken het mobiele en de mobiele app niet goed samen te werken bij het bestellen en afrekenen.

In de praktijk blijkt marketing automation dus best lastig te zijn. Nokes: “In feite zie je dat eigenlijk alleen digital first bedrijven het goed doen: ik noem een Amazon, Netflix en Spotify. Marketing automation is vaak nog een deeltaak van een afdeling, terwijl het meer prioriteit verdient.”

Juist nu mensen steeds meer online bestellen, verwachten ze een persoonlijke benadering die echt werkt, zegt Nokes. Afdelingen zouden meer moeten samenwerken om dat niveau te bereiken.

De video God versus Darwin: blijft Marketing Automation een geloof of gaat de evolutie nu echt doorzetten? is na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond