-

Efficiëntie in crisistijd: marketing automation biedt de oplossing

We willen prospects en klanten zo persoonlijk en relevant mogelijk benaderen. Een tailor made boodschap afgestemd op je gedrag en behoeften. En dit alles volledig geautomatiseerd. Niet gek dat bedrijven hier veel in (willen) investeren.

Zeker in deze crisistijd.Toch lijkt marketing automation voor velen nog een brug te ver. Of bedrijven zien er de meerwaarde nog niet van in, of ze hebben de meest geavanceerde software in huis gehaald maar gebruiken er slechts een klein onderdeel van. Ook blijkt het lastig om de juiste specialisten in huis te halen. Er wordt vaak gezocht naar een unicorn, maar waar haal je die vandaan?

Marketing automation kan alle kanalen aanraken

Met marketing automation push je heel persoonlijk en gerichte content. Ontzettend waardevol in een tijd waar je met minimaal budget maximaal resultaat wil boeken. Dit kan zowel ingezet worden voor acquisitie als klantbehoud. Op basis van iemands (historische) gedrag en de lifecycle voor je product of dienst pas je je boodschap aan. En zoals de naam al aangeeft geheel geautomatiseerd. Eén van de meest gebruikte kanalen voor marketing automation is e-mail. Maar denk ook aan andere kanalen, zoals SMS, app push notificaties en print.

Automatiseer processen – of zelfs campagnes

Misschien herken je het wel. Elke maand verstuur je naar een groep klanten een campagne of zij weer iets bij je willen kopen. Want het is alweer een tijdje geleden dat ze dat voor het laatst hebben gedaan. Er wordt een klantsegment gecreëerd om te benaderen, een tekst wordt geschreven, visuals worden opgemaakt, dit alles wordt in een e-mailing gegoten en de campagne wordt verstuurd. De maand erop ook. En de maand daarop weer. Dat kan toch zeker anders!

Marketing automation kan hier uitkomst bieden. Waarom zou je telkens het wiel opnieuw uitvinden voor dezelfde terugkerende processen of campagnes? Zou je die tijd niet veel liever besteden aan optimalisaties? Bijvoorbeeld door nieuwe campagnes te initiëren of juist bestaande te verbeteren. Eenmaal een proces of campagne geautomatiseerd hebben, betekent trouwens niet dat je er niet meer naar om hoeft te kijken. Integendeel. Door de prestaties van geautomatiseerde campagnes te monitoren, kun je steeds beter inschatten waar ontvangers behoefte aan hebben. Dat zie je al snel terug in open-, klik- en conversieratio’s, maar bijvoorbeeld ook in klantfeedback. Stel jezelf continu de vraag: voegt dit contactmoment (nog steeds) waarde toe voor de ontvanger?

De customer journey en (product) life cycle als leidraad

De contactmomenten die je automatiseert, komen niet uit de lucht vallen. De customer journey en (product) life cycles zijn de perfecte leidraad om op de juiste momenten de ontvanger te informeren, overtuigen en enthousiasmeren. Maar in tijden van crisis kunnen deze momenten voor je ontvanger veranderen. Het kan zomaar zijn dat je doelgroep nu nóg kritischer is als een product of dienst wordt overwogen. Blijf dus altijd testen.

Koopt iemand voor het eerst je product? Dan zijn er van orderbevestiging tot aan bezorging al een paar momenten in te richten waarin je iemand kunt informeren. Bijvoorbeeld over het gebruik van het product, zodat je direct aan de slag kan zodra het bezorgd wordt. Maar ook erna, zodat je het product naar aller tevredenheid blijft gebruiken.

Levert marketing automation waarde voor de ontvanger, dan levert het ook zeker waarde voor je bedrijf

Heb je een aantal processen of campagnes geautomatiseerd? Dan levert dit al snel als voordeel op dat je geen resources hoeft in te zetten voor repeterend werk. Diezelfde resources kun je nu ook inzetten om andere processen en campagnes in te richten of om bestaande campagnes nóg persoonlijker en relevanter in te richten. Daarnaast ben je altijd in contact met je gebruiker, op de momenten waarop het relevant is. En die momenten zijn helemaal naar wens in te richten.

Het selectieproces voor de juiste software

Marketing automation kun je zo groot of klein maken als je zelf wil. Belangrijk is om voor ogen te hebben wat je met marketing automation wil bereiken. Wil je alleen prospects of klanten via het kanaal E-mail op het juiste moment benaderen, dan is de kans groot dat dat nu al mogelijk is met de software waar huidige e-mailcampagnes mee worden verstuurd. Wil je meerdere kanalen op elkaar laten inspelen op basis van (historisch) gedrag en is een Data Management Platform (DMP) of Customer Management Platform (CMP) de way to go? Zorg dan voor software dat hierop aan kan sluiten. Vergelijk verschillende software met elkaar en laat je adviseren door een expert. 

Bedrijven zijn vaak op zoek naar een unicorn

We zien dat de poule aan specialisten in marketing automation nog steeds klein is. Bovendien kun je deze rol vanuit twee invalshoeken benaderen: vanuit marketing of techniek. We zien vaak profielen waarin beide invalshoeken even zwaar meewegen. Maar er zijn maar weinig online marketeers die óók developer zijn, of vice versa. Met als gevolg dat vacatures vaak lang open blijven staan. De unicorn waarnaar gezocht wordt, wordt vaak niet gevonden.

Ook zien we regelmatig dat er geselecteerd wordt op kennis van software waar een bedrijf al mee werkt. Soms betekent dit dat kandidaten worden afgewezen, omdat zij alleen ervaring hebben met andere software. Er zit absoluut verschil in software, maar onderaan de streep zijn die verschillen echt niet zo groot. Je mag er vanuit gaan dat een specialist de juiste inhoudelijke kennis in huis heeft om de software snel onder de knie te krijgen.

Zet een paar slimme mensen bij elkaar en er ontstaat vanzelf magie

Om marketing automation in te kunnen zetten, heb je geen batterij aan personeel nodig. Laat je hier alleen wel goed adviseren door een expert. Welke contractvorm en software past bij welke fase van het proces waar je in zit? En welke specialismen zijn op welke momenten relevant? Met een paar slimme mensen bij elkaar kunnen de meest succesvolle geautomatiseerde campagnes al ontwikkeld worden. Er ontstaat vanzelf magie. Een team om marketing automation op te zetten en uit te voeren, kan al uit twee specialisten bestaan. Een team dat gebaseerd op cijfers kansen signaleert en hier vervolgens processen of campagnes voor inricht. Bovendien kom je met de (standaard) templates die vanuit de software worden aangeboden vaak al een heel eind om campagnes mee in te richten.

Een klein begin kan al grote resultaten opleveren

Het klinkt misschien heel ingewikkeld, maar dat valt alles mee. Je hoeft echt niet vanaf het begin al het meest complete pakket op orde te hebben. Je kunt met relatief weinig extra kosten een mooie start maken. Begin bijvoorbeeld met een campagne gericht op klanten die voor x-periode niet meer bij je hebben gekocht. Een winback campagne. Klein beginnen kan al grote resultaten opleveren. Twijfel je wie je hier voor in huis moet halen? Spar met een expert over de juiste invulling, die ook aansluit bij wat er in de markt beschikbaar is. Ook in mindere tijden kun je met beperkte kosten en een efficiënt proces je klant optimaal bereiken. So, what are you waiting for?

Emerce heeft onlangs onderzoek gedaan naar marketing automation software, nu gratis te downloaden: ‘Investeringen in marketingtechnologie 2019/2020‘.

Over de auteurs: Kiki Verhoeven is recruitment manager digital bij Brandpit en Dennis Figge is freelance digital specialist bij Figgilant.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond