Deel dit artikel
-

Emerce Digital Marketing: Tony Chocolonely wil experience center

Het bekende Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely droomt nog steeds van een experience center zoals Heineken die heeft. Het liefst een fabriek waar consumenten kunnen zien hoe de repen worden vervaardigd. De financiering kwam vorig jaar helaas niet rond, maar het staat nog steeds op de agenda. “Volgend jaar willen we ons vooral concentreren op de internationale expansie, en daarbij gaat e-commerce een belangrijke rol spelen,” zegt Daan Cosman, verantwoordelijk voor de digitale strategie bij Tony’s Chocolonely, bij Emerce Digital Marketing dat komende donderdag virtueel van start gaat.

Tony’s Chocolonely is ontstaan vanuit het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. Journalisten brengen in dit programma misstanden over productie van voedsel en andere producten aan het licht. Programmamaker Teun van de Keuken is geschokt als hij in een boek leest over illegale kinderarbeid en moderne slavernij op de cacaoplantages in West-Afrika. Na uitgebreid onderzoek besluit Van de Keuken om een slaafvrije reep te ontwikkelen.

Lange tijd was Tony’s Chocolonely een offline merk, maar sinds 2019 zit er een team voor e-commerce en digitale marketing. Toch vooral vanuit de overtuiging dat om repen te kunnen verkopen eerst het unieke verhaal over de chocolade verteld moet worden.

In Nederland is de naamsbekendheid groot, maar net even over de grens in België, waar de repen worden gemaakt, nog niet. Het is volgens Cosman belangrijk dat eerst merkbekendheid wordt gecreëerd. “We willen volgend jaar van 120 miljoen naar 140 miljoen euro omzet.”

E-commerce is voor Tony’s een unieke kans om rechtstreeks met klanten te communiceren over de missie van het bedrijf. Om de verkoop te stimuleren is bijvoorbeeld het Make It Personal programma opgezet, waarbij klanten (in Nederland vooral hoogopgeleide vrouwen uit de Randstad) via een online tool hun eigen smaak kunnen samenstellen. Die kunnen ze dan vervolgens personaliseren door eigen wikkels samen te stellen en deze als cadeau aan te bieden. Klanten kunnen gebruik maken van werktekeningen in Illustrator, Photoshop of inDesign. Klanten kunnen ook grote bedrijven zijn als KPN en Booking. “We zetten enorm in op gifting,” zegt Cosman.

Verder heeft Tony’s een Serious Friends programma voor ambassadeurs die Tony’s helpen om de missie te verspreidenmet behulp van Tony’s Toolbox.

Foto Tony’s Chocolonely

De presentatie De ‘Make It Personal’ strategy kan na registratie gratis worden bekeken.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond