Deel dit artikel
-

Emerce eDay: STER denkt aan reclame in podcasts NPO

Technisch gezien staat er exploitant STER niets in de weg om reclameboodschappen bij podcasts van de NPO te brengen.

Het zou een extra bron van inkomsten betekenen voor de honderden podcasts die de publieke omroepen maken. Het gaat daarbij om on-demandversies van eerdere radio-uitzendingen maar ook producties die speciaal voor internet worden gemaakt.

Productmanager Linda Worp van STER vertelt op Emerce eDay uitvoerig over reclame-exploitatie in een wereld zonder third party cookies (v.a. 07:00). Haar presentatie, met collega Sheng Song, komt op dinsdag 8 oktober live.

STER schudde Nederland op toen het op 2 januari bekendmaakte dat het helemaal was gestopt met cookies voor targeting en profiling. De mediaconsument is blij, want hij krijgt geen irritante cookiewall meer, maar de adverteerder in dubio want krijgt mínder middelen om mee te werken.

Onderzoek van STER toonde afgelopen voorjaar aan, dat third party cookies volstrekt waardeloos zijn. Het kan makelijk zonder.

Linda Worp laat op eDay zien dat STER zelfs zonder grote evenementen in de sportzomer (Olympische Spelen, EK Voetbal) toch 45 procent meer online omzet realiseerde in juli en augustus (v.a. 15:30).

Podcasts zijn ondertussen een normaal massamedium geworden. Afgelopen voorjaar meldde NPO dat het aantal unieke luisteraars naar podcasts in een jaar verdubbelde tot 1,9 miljoen. Het aantal maandelijks afgeleverde producties lag in april op 1.350.

Speech to text-technologie kan bij deze podcasts ‘horen’ wat de inhoudt van deze producties is. Met speciale technologie kan STER er vervolgens inhoudelijk bijpassende reclames bij zoeken. Worp stelt dat die als preroll zouden worden afgespeeld.

De merkeffecten van podcastreclame kunnen zonder al te veel moeite gemeten worden. Daarvoor zou de luisteraar op een webpagina, of de nieuwe NPO podcastapp, wat vragen moeten beantwoorden.

Bij Spotify is audioreclame bij podcasts in combinatie met visuals in de app zelfs een apart reclameproduct. Niets staat NPO in de weg dat ook te doen. Spotify meldde dat inkomsten uit podcastreclame in het tweede kwartaal met dubbele cijfers was gegroeid.

Emerce eDay is dit jaar gratis en wordt overwegend online gehouden. De huidige vorm van eDay is een geheel van videopresentaties, fora, interviews en reportages. Emerce noemt dat een Collectie. De opnames blijven voor langere duur te bekijken.

*) Eerdere Collecties: Recruitment, Fashion en B2B Digital.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond