(Emerce TV): ‘De houthandel moet innoveren’

De houthandel is van oudsher een ‘ons-kent-ons’-wereld waarin deals onderling beklonken worden. Zowel de producenten (zagerijen) als kopers hadden meestal weinig in te brengen. Deze inefficiënte markt houdt zichzelf tegen door niet te innoveren. Vond David de Jong. Hij begon marktplaats VonWood. VonWood schudt de markt op door kopers en verkopers direct met elkaar in contact te brengen.
Jarenlang verkeerde De Jong in de media en adtech. ‘Die over elkaar heen buitelende banners op NU.nl, daar ben ik deels verantwoordelijk voor geweest,’ zegt De Jong in de videocollectie B2B Digital. De adtech beviel hem steeds minder. ‘Op feestje was ik altijd degene die in een hoek stond en liever niet vertelde waar ik mijn brood mee verdiende, want er kwam vaak commentaar op.’
Een vriend bracht hem in contact met de houtwereld, waar de digitalisering nog nauwelijks was doorgedrongen. “Je hebt zagerijen en de eindklant en daartussenin was er de groothandel. Die zagerijen, vaak kleine familiebedrijven, deden geen zaken met eindklanten. Daar hadden ze het verkooppersoneel ook niet voor.”
De Jonge inventariseerde de wensen van de houthandel en startte VonWood. ‘Wat ik niet wilde was om zelf een soort groothandel in mijn achtertuin te hebben. Bovendien zat de uitdaging hem in de groeimogelijkheden voor zagerijen, die een veel groter aanbod van kopers hebben.”
Afnemers, zoals bouwbedrijven, kunnen een order uitzetten op het platform. Die wordt vervolgens uitgezet bij zo’n honderd zagerijen in onder meer Scandinavië, Duitsland, de Baltische Staten en Polen. De partij met het hoogste bod krijgt de order.
Dat de tussenhandel niet blij is met VonWood mag duidelijk zijn, maar De Jong sluit hen niet uit. “Als tussenhandel kun je ook toegevoegde diensten bieden. Als je een bedrijf bent met alleen een rolodex zijn je kansen gering. Innovatie is belangrijk.”
VonWood overweegt ook nog nieuwe diensten, zoals financiering en voooruitbetaling. “We moeten nog beter integreren, bijvoorbeeld met ERP systemen van klanten. VonWood is nu nog te veel een eilandje.”
De presentatie VonWood zorgt voor innovatieve matchmaking in de houthandel is na registratie gratis te bekijken.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Bruno Verhaeghe - WITBOSCH bv
Heb vorig jaar VonWood uitgeprobeerd. Wat een onkunde en tijdverlies.