Deel dit artikel
-

‘Energiebedrijven uitgeknepen door vergelijkingsites’

Online vergelijkers zijn met de energiebedrijven verwikkeld in een ‘race to the bottom’. De energiebedrijven worden uitgeknepen, waardoor duurzaamheid het slachtoffer wordt. Dat stelt de Vereniging WISE, die 46 vergelijkingsites onder de loep nam.

De vergelijkingssites spelen een cruciale rol in het dirigeren van grote groepen klanten naar sites van energieleveranciers. Twee derde van alle overstappers, in totaal 1,5 miljoen Nederlanders, gebruiken jaarlijks online vergelijkingstools bij het overstappen van de ene naar de andere energieleverancier. Dat percentage stijgt, en ook het aantal vergelijkingstools neemt toe.

Een groot deel van de sites is in handen van maar een paar partijen als Bencom (bekend van gaslicht.com), Pricewise en Overstappen.nl c.q. Easyswitch. Maar ook uitgeverij Sanoma is actief in deze lucratieve markt.

Per overstapper ontvangen de vergelijkers van de energiebedrijven kickbackfees die kunnen oplopen tot wel 70 euro. Maar een nog groter deel van de marge zien de energiebedrijven in lucht opgaan, doordat ze zich met kortingsacties tot wel 300 euro in de topposities van de lijsten moeten vechten.

Dit leidt ertoe dat ze in het eerste jaar niets verdienen aan een nieuwe klant. En terwijl ze dus eigenlijk de klant langer vast moeten houden om iets te kunnen verdienen blijven ze tegelijk meedoen aan de race door elk jaar opnieuw te stunten met kortingsacties. Hierdoor houden ze minder geld over om te investeren in duurzame energie.

Deel dit bericht

8 Reacties

guus

De energiebedrijven zijn dit zelf schuld! Dit is grotendeels te wijten aan de gigantische online marketing budgetten die door online marketeers klakkeloos mogen worden ingezet, zonder dat ze gedwongen worden na te denken over de werkelijke toegevoegde waarde van vergelijkerwebsites (kijk directeur: volgens analytics of het affiliate systeem komen er 200 sales per week uit deze vergelijkwebsite!!). Tegelijkertijd worden de vergelijker websites gerund door commercieel slimme jongens (en meiden) die de grote energie bedrijven slim uitspelen.

Tom van der Laan

Prijsvergelijkers zijn in mijn ogen op korte termijn goed voor de transparantie in de markt en de onderlinge (prijs)concurrentie, maar dodelijk voor de innovatie en toegevoegde waarde op de lange termijn. Het leidt vanuit een economisch perspectief uiteindelijk tot marginale winsten voor bedrijven. Hieruit kunnen alleen de operaties draaiend gehouden worden, maar blijft er te weinig cashflow over voor het doen van (grote) investeringen.

Dit effect wordt alleen maar versterkt wanneer het om een vrij homogeen product gaat, zoals energie… Kappen dus met het verlagen van prijzen en het vernietigen van marge en beginnen met innoveren en het toevoegen van waarde voor de klant!

Joris Evendik

Namens Overstappen.nl wil ik hier graag op reageren. Dit artikel geeft namelijk een eenzijdig beeld van de situatie in de energiemarkt.

Dankzij het gebruik van vergelijkingssites krijgen consumenten inzicht in de prijsverschillen tussen energiemaatschappijen. Omdat een overstap een besparing van honderden euro’s per jaar kan opleveren, stappen steeds meer mensen over. Dat is het effect van meer transparantie in iedere markt.

Het gevolg van markttransparantie is prijsnivellering waardoor de marges van – vooral grote – energiemaatschappijen onder druk komen te staan. Relatief nieuwe energiemaatschappijen zoals Budget en Greenchoice profiteren van de prijstransparantie en werven veel nieuwe klanten via vergelijkingssites. Dat kan omdat zij dankzij lagere kosten aantrekkelijkere tarieven hanteren. De oude ‘energiereuzen’ zoals Nuon, Eneco en Essent hebben het moeilijker omdat zij veel hogere kosten hebben.

Overigens krijgen vergelijkers in de regel vergoedingen die veel lager zijn dan de genoemde 70 euro. Vergoedingen worden verstrekt door de energieleveranciers voor het correct aanleveren van nieuwe klanten, waardoor de energiemaatschappijen zelf minder werk hoeven te doen en minder advertentiekosten hoeven te maken. Dankzij de vergoedingen kunnen vergelijkers gratis blijven voor de consument.

Tot slot: het is aan de energieleveranciers om nieuwe klanten te behouden, bijvoorbeeld met aantrekkelijke retentie aanbiedingen voor contractverlengingen. Of door duidelijke meerwaarde te leveren ten opzichte van andere energiemaatschappijen.

Joris Evendik namens Overstappen.nl

Peter van Amerongen

Raar dat er nu geageerd wordt tegen Vergelijkingssites voor Energie. Dat kost een bedrijf een paar tientjes per klant. Dat staat in geen verhouding tot de dure tv/radio/dagbladreclames die alle grote bedrijven jaar-in-jaar-uit doen. Dat kost miljoenen per jaar. Laat staan alle andere onnodige kosten die bedrijven hebben. Grote feesten, heidedagen, teambuilding. En kijk naar de onnodig grote dure panden, de enorme personeelskosten.

Evert

Joris evendik als wie eigenlijk?

Raymond

Het is juist goed dat er vergelijkingssites zijn. Het is alleen jammer dat men nu weer de vergelijkingssites door de mangel willen halen. Wie anders zet de prijzen van de energieleveranciers op een rij. Tegenwoordig worden er veel ergere dingen uitgehaald. Men zou een moeten kijken naar de verschillende energiecollectieven. Daar word het grote geld verdient en zij kunnen gewoon hun gang gaan. Juist bij de vergelijkingssite kan men de prijzen onafhankelijk vergelijken. Dat ze daardoor veel bezoekers krijgen en daardoor meer verdienen lijkt me juist logisch. Denk eens aan de kosten die we hadden moeten maken als we niet wisten dat de andere energieleveranciers goedkoper waren.

Pricewise

Reactie namens Pricewise

Pricewise heeft het zaterdag verschenen rapport van WISE ontvangen en intensief bestudeerd. Pricewise waardeert het initiatief van WISE om energievergelijkers aan te moedigen actiever deel te nemen aan de discussie rondom de energietransitie. Ook Pricewise is vóór verbeterde informatie over groene energie.

Echter stelt Pricewise grote vraagtekens bij de kwaliteit van het rapport van WISE en de conclusies die in het persbericht door WISE zijn gecommuniceerd. Dit rapport bevat aantoonbaar feitelijke onjuistheden, verkeerde aannames en generaliserende uitspraken. Pricewise betreurt het dat WISE hiermee de goede naam en reputatie van Pricewise aantast.

Pricewise wil benadrukken dat we graag in alle openheid met WISE gesproken hadden over onze website en de presentatie van duurzame contracten. Er heeft nu op geen enkele wijze wederhoor plaatsgevonden. Pricewise distantieert zich daarom volledig van het rapport van WISE.

Bencom

Ook Bencom, het bedrijf achter o.a. Gaslicht.com en Energiewereld.nl heeft het rapport van WISE bestudeerd. Ook wij zijn vóór verbeterde informatie over groene energie, sterker nog, we zijn intensief bezig om de duurzaamheidsfilters op onze sites te verfijnen. Daarvoor gaan we zeer zorgvuldig te werk omdat duurzaamheid een niet onomstreden begrip is.

WISE ziet onze groene filters -waarmee men het soort groene stroom én de kwaliteit van het gas CO2 gecompenseerd kan bepalen- weliswaar als een pluspunt, toch zetten wij grote vraagtekens bij de kwaliteit van het rapport. Het bevat aantoonbaar feitelijke onjuistheden, verkeerde aannames en generaliserende uitspraken. Daarom distantiëren Gaslicht.com en Energiewereld.nl zich eveneens van het rapport van WISE. Net als andere onafhankelijke en betrouwbare prijsvergelijkers voor energie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond