Deel dit artikel
-

Essent verkoopt zonnepanelen per chatbot

Essent breidt zijn slimme chatbot uit met een verkoopfunctie. De chatbot helpt consumenten wisselen van energiebedrijf, maar maakt ook persoonlijke berekeningen over te plaatsen zonnepanelen.

Eerder deze maand ging de nieuwe functie van de chatbot live. Hij werd al gebruikt voor het loyaltyprogramma Thuisvoordeel, nu wordt daar een commerciële component aan toegevoegd. Via de persoonlijke tijdslijn op Facebook worden klanten van Essent, middels advertising erop gewezen dat ze advies kunnen krijgen over zonnepanelen. Mochten ze interesse hebben dan klikken ze de chatfunctie open en kunnen zo een offerte op maat aanvragen.

In een later stadium kan deze interactie mogelijk ook plaatsvinden via Whatsapp. Daarover moet nog besloten worden, maar het zou passen in een bredere trend waarbij bedrijven hun dienstverlening openstellen via meerdere conversational kanalen.

Sander van der Kraan van technisch partner Conversed.ai: “Met de bot maken we gebruik van satellietbeelden om een inschatting te maken van de besparing die we denken te kunnen realiseren met de plaatsing van zonnepanelen op het adres dat de klant opgeeft in de bot. We doen hetzelfde voor het isoleren van het opgegeven adres en berekenen het maandelijkse termijn bedrag voor het verbruik van stroom en gas. Aan het eind van al deze flows kan de klant een adviesgesprek aanvragen of een contract afsluiten.”

Robert Egging van E.ON, waar Essent, energiedirect.nl en Powerhouse onder vallen, vult aan: “Je moet de bot consent optimaliseren voor taal, leads en sales. Dat gebeurt met AI. Voor het bereik moet je er echt advertising op zetten. In Nederland worden chatbots met name voor klantenservice ingezet. Ik ken nog amper voorbeelden van bots met een commercieel doel.”

Cijfers kan Egging nog niet noemen. Hij noemt de eerste prestaties positief. De ervaringen met de bot Thuisvoordeel waren tot dusver echter goed genoeg om nu de vervolgstap naar acquisitie te maken.

Het concept van de chatbot, ontstaan bij Essent Online Sales, kan worden uitgerold naar anderen landen in de E.ON-groep. Anke van Oijen van Online Sales vult aan: “We willen de klant graag benaderen en contact met hebben op een manier die de klant aanspreekt. Dit is voor ons een belangrijke reden om te starten met de bot. We zullen de komende tijd gaan gebruiken om de bot te optimaliseren zodat deze zo goed als mogelijk aansluit bij de behoeften van onze klanten.”

Deel dit bericht

6 Reacties

Babs

Waarom zijn de reviews over Essent dan zo slecht? Op diverse reviewsites krijt Essent 1 of 2 sterren. Metname op het onderdeel ‘klantvriendelijkheid’ scoort ze laag. Misschien meer aandacht daarin stoppen dan een chatbot?

Jan de Boer - Klant

Beste,

Essent, een te grote organisatie geworden, zonder ziel en alleen oog op winsten. Bureaucratie, politieke spelletjes en afspraken met klanten en leveranciers niet nakomen. Dergelijke oplossingen zijn in potentie geweldig. Echter, het ontbreekt bij Essent in de basis aan een goede support.

Johan

Essent heeft helaas al teveel moeite om haar opgekochte service partners te bundelen. Verouderde systemen, ego strijd, interne competitie. De systemen kunnen onderling niet met elkaar communiceren. Dit is een leuke PR truck.

Ambtenaar gehalte op hoofdkantoor is schrijnend te noemen. Essent teert op een klantenbestand van miljoen plus slapende consumenten. Reorganisatie is voor Essent de enige oplossing.

Hessel - Botz4U B.V.

Ach waarom niet. Je ziet overal wizards verschijnen waarmee je als consument zelf je besparingen kan berekenen. Waarom dat niet in een chatbot stoppen

Je hebt als bedrijf direct een lijntje met je potentiele klant en kan de conversatie optimaliseren. Dit is ook een niet al te spannende usecase. Geen hoog oplopende emoties, ingewikkelde vragen, escalaties etcetera.

Uiteindelijk is dit voor consumenten ook prettiger lijkt me. Ik praat zelf liever met een chatbot op een moment dat het mij uitkomt, dan dat ik een irritant telefoontje ontvang rond etenstijd.

Dus prima om chatbots in te zetten voor sales. Helpdesk zou ik pas doen op het moment dat je die op orde hebt. Chatbot ieen aanvulling en geen vervanging.

Babs

@Hessel
Dat zou ik ook zeggen wanneer ik een bedrijf heb die chatbots verkoopt ;).

Weet je wat ik altijd als eerste intyp bij Bol.com bij de chatbot?
“doorschakelen”

Dan word je zo snel mogelijk doorgezet naar een echte medewerker.

Chatbots zijn voor de rest rete dom en niet meer dan een speeltje.

Sam

Interessant, maar nergens te vinden de chatbot die helpt bij zonnepanelen berekeningen..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond