Deel dit artikel
-

Eurocommissaris Vestager over concurrentie, data en privacy

Het mededingingsrecht is geen middel om privacyproblemen in het digitale domein op te lossen. Aan de andere kant, stelt eurocommissaris Margarethe Vestager, kunnen grote internetbedrijven hun datapositie concurrentiebeperkend gebruiken, wat een actieve ingreep van de toezichthouder zou rechtvaardigen.

Vestager was gisteren een van de sprekers op de jaarlijkse DLD-conferentie die vandaag en morgen nog in München gaande is.

In haar presentatie komt naar voren hoe de Europese Commissie, en haar DG Competitie, laveert tussen de thema’s concurrentie, data en privacy.

“Er ontstaan innovatieve diensten die eerder niet mogelijk waren. Het is cruciaal dat we kunnen kiezen welke data we met wie delen om welk doel.” Data delen heeft voor- en nadelen. Pro: staat nieuwe manieren toe om te vechten tegen ziektes en klimaatverandering. Contra: Schurkt tegen het recht van personen hun private leefomgeving te beschermen.

“We moeten niet kijken naar Competition om privacyproblemen op te lossen, maar dat betekent niet dat we het niet negeren. Bij de analyse van fusies of overnames of een verdenking dan kijken we er natuurlijk naar.”

“Als er bedrijven zijn die hun datapositie gebruiken om concurrentie te benadelen dan moeten we misschien ingrijpen om het gelijke speelveld te herstellen.”

Dat laatste kan worden opgevat als een indirecte verwijzing naar het formele onderzoek dat de Europese Commissie naar Google doet. Dat zou zijn marktmacht met Google Shopping misbruiken. In dat geval is wel sprake van datagebruik, door winkels aangeleverde product- en marketinginformatie, maar niet van persoonsgegevens.

Vestagers presentatie eindigt met een elementaire vraag uit het publiek van professor Annet Aris van INSEAD (24:40).

Aris vraagt zich af hoe de Europese Commissie naar concurrentiebeleid kijkt in een wereld van fundamenteel veranderende marktstructuren: van lokale, landgebonden oligopolies naar een wereld waar één internationale dominante speler is die actief is in verschillende sectoren. Daarmee vraagt ze onderliggend naar hoe de Commissie de marktmacht van Google analyseert. De Deense commissaris reageert in algemene termen met de stelling dat ze haar marktanalyes blijft ontwikkelen en dat ze nauwer wil samenwerken met andere toezichthouders.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Nils Rooijmans

Belangrijke discussie.

Centrale vraag is in hoeverre Europa de extreme vormen van het kapitalisme, die het huidige internet mogelijk maakt, in een neo-liberale vrije markt toestaat.

Accepteren we dat data, informatie, kennis, macht en geld zich in toenemende mate concentreert binnen enkele grote (niet europese) bedrijven? Zijn de ongelijkhedne die daaruit ontstaan een noodzakelijk(?) gewenst(?) tijdelijk(?) bijverschijnsel van vooruitgang?

Aanvulling op artikel:
Google Shopping maakt itt tot wat wordt gesuggereerd ook gebruik van persoonsgegevens. Oa voor targetting en voorspellingen qua trends in de vraag.

Erwin Boogert

Dank voor de aanvulling/correctie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond