Deel dit artikel
-

Europese commissie start antitrust onderzoek naar e-commerce sector

De Europese Commissie start een antitrust onderzoek naar de e-commerce sector in Europa, zoals Eurocommissaris Vestager reeds in maart heeft aangekondigd. Het eindverslag wordt begin 2017 verwacht.

Volgens Margrethe Vestager zijn er momenteel te veel barrières in Europa om goederen over de grens te bestellen. Kennis van die belemmeringen helpt om de markt meer concurrerend te maken.

De komende weken al gaat de commissie fabrikanten, groothandels en e-commerce retailers benaderen. Eerst voorlopig rapport wordt halverwege volgend jaar verwacht.

Eurocommissarissen Günther Oettinger en Andrus Ansip hebben zojuist hun plan voor één digitale markt gepresenteerd. Zij willen uniforme regels en infrastructuren voor de digitale economie, gericht op betere toegang tot online producten en diensten en het stimuleren van digitale netwerken. Daarvoor moet onder meer een gunstig belastingplan komen.

De kosten van het bezorgen moeten omlaag, maar ook het auteursrecht moet Europees worden gelijkgeschakeld. De commissie wil met name actie ondernemen tegen het zogenoemde geoblocking, waarbij bijvoorbeelden livebeelden vanwege de auteursrechten alleen in bepaalde landen worden doorgegeven.

De commissie gaat ook weer kijken naar de telecommarkt en de audiovisuele industrie. De voorstellen zijn nu nog vrij algemeen geformuleerd, maar zullen gaandeweg gedetailleerder worden. In de loop van 2016 wil de commissie een nieuw pakket maatregelen introduceren voor de telecomsector, zoals harmonisering van spectrum- en mediabeleid.

Het projecteam, waarin onder meer vice president Frans Timmermans zitting heeft, hoopt de meeste maatregelen eind 2016 door te kunnen voeren, uiteraard met steun van het Europees Parlement.

Martijn Hos, public affairs manager van Thuiswinkel.org, zegt het goed te vinden dat er een onderzoek komt naar eventuele belemmeringen. “We horen ook wel eens geluiden uit de markt, maar kunnen daar concreet niet zoveel mee. Het is niet zo dat er veel aan buitenlanders wordt verkocht door Nederlandse online retailers. Nederlanders kopen meer in het buitenland dan dat er buitenlanders in Nederland kopen. Maar dat komt ook doordat de mogelijkheden voor grensoverschrijdende verkoop beperkt zijn.”

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond