Deel dit artikel
-

‘Europese reclamemarkt herstelt in 2014’

De daling in reclamebestedingen op de Europese markt is bijna voorbij, aldus mediaspecialist ZenithOptimedia. Dit jaar is het laatste jaar van krimp (4,3 procent), 2014 laat de eerste kleine groei (0,7 procent) zien.

Uit metingen en verwachtingen onder ‘s werelds grootste adverteerders blijkt dat reclamemarkt wereldwijd waar aantrekt. Europa heeft de lastigste periode achter de rug. Adverteerders gaan langzaamaan weer meer investeren in bestedingen bij radio, televisie, print en online. De laatste is nooit uit de aandacht verdwenen, zo blijkt uit de recentste rapportage van ZenithOptimedia.

De Zuid-Europese landen en Ierland hebben het komende jaren nog lastig, maar de andere landen laten weer een gestage groei zien. Noord-Amerika wordt als ‘robuust’ omschreven.

De internetbestedingen groeien dit jaar met 16,3 procent en ook de komende jaren, zo luidt de verwachting, is de gemiddelde groei internationaal zestien procent.

“Mobiele reclame begint aan te slaan en groeit zeven keer sneller dan desktop internet. We voorspellen dat mobiele reclame in 2013 met 77 procent groeit en de volgende jaren met respectievelijk 56 en 48 procent.”

“De mondiale bestedingen aan mobiele reclame waren in 2012 3,8 miljard dollar, wat staat voor 9,5 procent van de totale internetbestedingen en 1,7 procent van alle mediabudgetten. Dit bedrag is in 2015 gegroeid tot 33,1 miljard dollar, of een kwart van de internetbestedingen en 6 procent van de totale mediabudgetten.”

“Het aandeel van internetreclame in het totaal groeit in 2012 naar 18,3 procent en 24,5 procent in 2015. Kranten en tijdschriften dalen in die termen met drie procent per jaar. Online advertising is qua bestedingen dit jaar al groter dan kranten en in 2015 groter dan kranten en tijdschriften tezamen.”

Foto: paz.ca (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond