Deel dit artikel
-

Digitaal dwingt reclamebranche tot nieuwe richtingen

De reclamebranche moet veranderen omdat digitale ontwikkelingen consumenten dwingen tot ander mediagedrag. Dat was zo ongeveer de boodschap van de bonte stoet sprekers gisteren op het evenement 24 Uur van de Reclame in Beurs van Berlage.

Nieuwe digitale ontwikkelingen hebben niet alleen invloed op de inkoop en de waardepropositie van reclame, maar ook op de creatieve inhoud. Andy Hart, hoofd advertenties en online van Microsoft, signaleerde gisteren op de vierde editie van het reclamefestival van brancheverenigingen BVA en VEA een groot aantal trends die het gedrag van de consument beïnvloeden, zoals de wens om dingen zelf te creëren. Adverteerders moeten daarom meer uitdagende interactieve toepassingen bedenken, bijvoorbeeld met aanraakschermen op tablets. “Een grotere betrokkenheid leidt er ook toe dat de consument meer persoonlijke gegevens met merken deelt.”

Vicepresident Nicola Mendelsohn van Facebook Europa strooide vooral met cijfers. Facebook heeft meer gebruikers dan China inwoners telt. Een kleine 800 miljoen mensen wereldwijd gebruiken het platform gemiddeld veertien keer per dag op de smartphone. “In Nederland heeft Facebook meer gebruikers dan The Voice of Holland kijkers trekt, dat zijn indrukwekkende cijfers die ik de afgelopen twintig jaar in de advertentiebranche nog niet eerder gezien heb.”

Volgens Mendelsohn kwam de mobiele tsunami ook voor Facebook zelf volkomen onverwacht. “We hebben programmeurs die gewend waren desktopapplicaties te maken op mobiele toepassingen gezet. In de praktijk betekent dat dat je een nieuwe taal moet leren. Maar het is ons gelukt. Ruim veertig procent van de omzet komt inmiddels van mobiel.”

Volgens haar heeft Facebook dat succes vooral te danken aan aloude intermenselijke principes zoals het willen delen van ervaringen. Adverteerders zouden daar nog veel meer mee kunnen doen. Succesvolle campagnes hebben volgens haar bij voorkeur een hoog nieuwswaarde.

Toen tijdens de Super Bowl eerder dit jaar de stroom een half uur uitviel, besloot het marketingteam van koekjesfabrikant Oreo daar meteen op te springen met een campagne Power Out? No problem. Dat leverde vijftienduizend retweets en twintigduizend Likes op. En Marks & Spencer is haar kerstcampagne nu eens niet begonnen op televisie, zoals in het verleden, maar op Facebook, Twitter en YouTube. “Sociale media zijn qua bereik even belangrijk geworden als televisie, al was het maar omdat je daarmee ook jongere doelgroepen kunt aanboren.”

Simon Neate-Stidson van Blast Radius in Amsterdam benadrukte dat ook mediabureaus mee moeten evolueren. Die moeten zich veel meer gaan bezighouden met de customer journey (klantreis) en het bedenken van verhalen. “Mediabureaus moeten aansluiten om het digitale ecosystemen van merken. Ze moeten big picture-denkers worden. De tijd van gesegmenteerde campagnes via meerdere kanalen is definitief voorbij.”

Deel dit bericht

6 Reacties

eric visch

Definitie volgens Wikipedia: “Reclame is een vorm van communicatie met het doel potentiële klanten over te halen tot aanschaf van producten en diensten. Veel reclame is dan ook bedoeld om consumptie te bevorderen door het creëren en versterken van een merkimago en getrouwheid aan een merk. Het is ook het promoten van een product, dienst, bedrijf of idee door middel van een veelal gesponsorde boodschap.” Reclame is volgens deze definitie ook hoofdzakelijk “creeëren en zenden”. In moderne vormen van Marketing en Communicatie gaat het om de dialoog met de klant, om boeien en binden. Ik vraag me dan ook af: is de term “reclame” en “reclamebureau” niet heel erg “old-fashioned”? #dtv

JP

Klasse Eric! Volgend jaar is het thema engagement…

Satya van Heummen

@Eric
Feit is dat marketeers alle middelen tot hun beschikking hebben om de dialoog aan te gaan, maar die middelen vooral gebruiken om puur te zenden. Kijk hoe social media meestal ingezet wordt, er is nauwelijks dialoog. Een bedrijf post wat en daar mag het publiek op reageren.

Is ook niet zo gek, want na decennia alleen maar zenden is het lastig om sociaal te zijn. Social Media besteden bedrijven dan ook het liefst uit (60%! -http://www.emerce.nl/nieuws/social-media-monitor-markt-professioneler)
Bovendien lopen opleidingen achter, en is het imo vreemd dat social media / de dialoog aangaan bij de marketing afdeling ligt, terwijl het traditioneel de sales afdeling is die intensief contact heeft met klanten.

Je zou je dus ook kunnen afvragen of definitie van marketing niet gelijk staat aan zenden, en dat marketing zichzelf niet kan herdefiniëren en in dit perspectief overbodig wordt.
Zo is marketing natuurlijk ook ontstaan; het was lastig als verkoper om op grote schaal je klanten te bereiken en je verhaal te vertellen. Met social media is dat probleem opgelost en kun je iedereen makkelijk bereiken.

Ik verwacht zelf dus eigenlijk meer van sales, die de rol gaat invullen van de dialoog aangaan, de customer journey en het bedenken van verhalen. Want dat doen ze traditioneel namelijk al, maar op de een of andere manier vinden marketeers dat die rol hun toebedeeld is.

Lees ook dit artikel eens: http://announce.ly/why-we-need-conversational-marketing/

Erwin Moojen

De reclamebranche moet veranderen omdat digitale ontwikkelingen consumenten dwingen tot ander mediagedrag….

10 jaar geleden had ik me deze kop nog voor kunnen stellen, maar nu? Bizar hoe lang die reclamebranche zit te navelstaren doordat ze digitale communicatie niet kunnen bevatten. Haast niet te bevatten.

Sjoerd

Beetje ‘wij van wc eend adviseren wc eend’ Mensen van Microsoft en Facebook die zeggen dat je vooral online moet gaan pfff.

Cees de Vrieze

Wat ik vooral vreemd vind is dat hier niet over selectie van doelgroepen meer gesproken wordt. Daarmee vormen Sociale Media het grootste waste- kanaal ever. Laat klanten zichzel maar selecteren want je weet niet meer wie het zijn of worden?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond