Deel dit artikel
-

Europese webwinkels zetten 1,6 miljard om in Nederland

Nederlandse consumenten kochten in 2018 voor ongeveer 1,6 miljard euro (BTW niet meegerekend) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 17 procent meer dan in 2017.

In het vierde kwartaal van 2018 kochten Nederlandse consumenten voor 453 miljoen euro in Europese webwinkels, zo heeft CBS berekend. Dit is 22 procent meer dan in dezelfde periode van 2017.

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels lagen in 2018 bijna 18 procent hoger dan in 2017. Dat is iets meer dan de omzetgroei die Europese webwinkels door verkopen aan Nederlandse consumenten in deze periode behaalden. Net als bij de Europese webwinkels blijft het groeitempo van de Nederlandse webwinkels hoog, maar loopt deze groei na 2015 iets terug. In 2015 nam de omzet van Nederlandse webwinkels nog met 22 procent toe.

Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven die zijn gevestigd in de Europese Unie, maar niet in Nederland.

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen overigens een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

De online-aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie zijn berekend uit de btw-aangiften. Bedrijven die vanuit andere landen producten aan Nederlandse consumenten verkopen zijn verplicht om in Nederland een btw-aangifte in te dienen. Hierbij geldt een drempelbedrag van 100 duizend euro per jaar. Buitenlandse bedrijven waarvan de jaarlijkse omzet aan zogeheten afstandsverkopen onder deze grens valt, hoeven geen btw-aangifte te doen.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

6 Reacties

Hugo Vis - VLVT

Deze cijfers kunnen niet kloppen!! Alleen Zalando al is goed voor 1 miljard verkopen in Nederland over 2018 en dit is een Duitse firma. Amazon.de, About you, Boozt, Net a Porter, Farfetch, Asos etc. etc zijn allemaal buiten Nederland gevestigd e verkopen heel veel an Nederlandse consumenten. Het CBS werkt met een verouderde rekenmethode waarbij “Nederlandstalige webshops” van bedrijven uit andere EU landen worden gezien als binnenlandse omzet. Mijn inschatting is dat er in 2018 minimaal 5 miljard Online werd gekocht door Nederlanders bij andere EU webshops.
Het is het CBS die het verschil niet ziet tussen Nederlandse en overige EU webshops. Get Real!

Jos

Hugo Vis: Zalando doet iets van 4 miljard per jaar in heel Europa en dan zou een kwart in Nederland worden weggezet? Dat kan echt niet kloppen.

Hugo Vis - VLVT

Beste Jos,
Zalando realiseerde in 2016 al 640.000.000 in Nederland. Voorlopige cijfers 2018 Nederland 800.000.000, prognose 2023 -24 verviervoudiging van de totale omzet, doel Nederland 2024 3 Miljard Plus. Zalando omzet EU 2018 totaal 5.800.000.000. Nederland is na Duitsland het meest succesvolle land voor Zalando. Hou de cijfers maar in de gaten.

Hugo Vis - VLVT

Beste Jos, zojuist in FD

Quote Kenneth Melchior (Zalando) vandaag in het FD

“‘Vorig jaar boekten we zelf een omzet van ruim €5 mrd. In 2020 willen we, inclusief partners, voor €10 mrd verkopen en in 2023 voor €20 mrd. Daar is geld voor investeringen voor nodig en dat hebben we.”

Bob

Beste Hugo, op de website van het CBS staat uitgelegd hoe ze tot de cijfers komen. Voor jouw gemak heb ik hieronder de essentie van de methode geplaatst.

De online-aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie zijn berekend uit de btw-aangiften. Bedrijven die vanuit andere landen producten aan Nederlandse consumenten verkopen zijn verplicht om in Nederland een btw-aangifte in te dienen. Hierbij geldt een drempelbedrag van 100 duizend euro per jaar.

In dit onderzoek zijn alleen buitenlandse webwinkels meegenomen die voor meer dan 100 duizend euro leveren aan Nederlanders. De totale bestedingen van Nederlandse consumenten bij Europese webwinkels worden daardoor onderschat. Het CBS kan geen indicatie geven van de omvang van deze onderschatting.

Ben benieuwd hoe jij tot jouw 5 miljard euro inschatting komt? Tot die tijd lijkt het CBS een behoorlijk plausibele uitleg te hebben hoe ze tot deze inschatting komen.

byvoet - bivolino

best all,

the exact turnover is 3bn€ cross-border ( from which 1,9 from EU-sellers, like 0,67 bn€ from Zalando )

Michel

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond