Europese webwinkels zetten bijna 20 procent meer om in Nederland

In het derde kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten 455 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is bijna 20 procent meer dan in het derde kwartaal van 2018, toen voor 380 miljoen euro bij Europese webwinkels werd besteed. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.
De omzet van Europese webwinkels bereikte in het tweede kwartaal van 2019 een recordniveau van een half miljard euro. Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven in de Europese Unie die buiten Nederland zijn gevestigd.
De omzet van de Europese webwinkels is de afgelopen vijf jaar sterk toegenomen. In het derde kwartaal van 2019 was de omzet 170 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2014. De grootste omzetstijging werd behaald in het vierde kwartaal 2016, de kleinste in het eerste kwartaal van 2018.
De internetverkopen van in Nederland gevestigde detailhandelaren waren in het derde kwartaal van 2019 17,5 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de Nederlandse internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en ‘multichannelers’ die zowel via winkels als online verkopen.
De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het derde kwartaal van 2019 bijna 15 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet bijna 22 procent hoger. De totale omzet van de detailhandel in Nederland was in het derde kwartaal 3,7 procent hoger dan een jaar eerder.
De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen nog altijd een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen; in 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. Ook shoppen niet alle consumenten bewust in het buitenland. Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.
Foto van Lāsma Artmane op Unsplash
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Hugo Vis
Kan iemand mij uitleggen welke bedrijven worden meegenomen in deze berekening? Worden bijv. Zalando, Peek & Cloppenburg, About You en Amazon.de nu gezien als Duitse (dus niet Nederlandse “Europese”) webshops? Deze Duitse bedrijven alleen al zijn goed voor 2 miljard omzet per jaar in Nederland met hun Nederlandstalige webshops. Voor Amazon.nl (ook uit Duitsland hè) zag ik een prognose voorbijkomen van 25 MILJARD in het eerste jaar in Nederland. Dan hebben we het nog niet over Ali Baba c.s. Er is voor de Nederlandse retailer geen droog brood meer te verdienen en een verdere kaalslag in de winkelstraten is aanstaande.
Jan Libbenga (Emerce)
CBS zegt er dit over: De online-aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie zijn berekend uit de btw-aangiften. Bedrijven die vanuit andere landen producten aan Nederlandse consumenten verkopen zijn verplicht om in Nederland een btw-aangifte in te dienen. Hierbij geldt een drempelbedrag van 100 duizend euro per jaar. Buitenlandse bedrijven waarvan de jaarlijkse omzet aan zogeheten afstandsverkopen onder deze grens valt, hoeven geen btw-aangifte te doen en vallen buiten dit onderzoek. Het gebruik van btw-aangiften als bron maakt het mogelijk om inzichtelijk te maken bij welke buitenlandse webwinkels Nederlandse consumenten producten aanschaffen.
M.
@Hugo, ik weet niet waar je die cijfers vandaan hebt gehaald, maar 25 miljard is natuurlijk kolder 🙂 Dat is meer dan dubbel wat Amazon doet in Duitsland.