Deel dit artikel
-

Externe handelaren doen 160 miljard omzet op Amazon

Fabrikanten, makers en merken die direct aan de eindconsument verkopen op Amazon realiseerden verkochten in 2018 voor 160 miljard dollar aan goederen.

Gemiddeld was iedere verkoper in de VS goed voor een omzet van negentigduizend dollar. Amazon is strikt genomen geen webwinkel meer, omdat 58 procent van de consumentenomzet door derden wordt gerealiseerd. Tien jaar geleden was dat dertig procent, zo vertelde het bedrijf vorige week zelf in zijn nieuwe SMB Impact Report (Pdf).

Netto is Amazon zelf 49,4 procent van de omzet afkomstig uit eigen e-commerceactiviteiten.

In het Impact Report zegt de techgigant ook dat het vorig jaar een miljard dollar uitleende aan MKB’ers om hen te helpen bij de financiering van hun business. Waar zij dat geld het meest in investeerden wordt niet verteld. Dat zou voorfinanciering van inkoop kunnen zijn maar ook marktinginvesteringen. In beide gevallen is Amazon dan ook de ontvanger. Enerzijds via daar uitbesteede fulfillment, anderzijds via retailmedia.

Het rapport is sterk op de VS georiënteerd, maar het Amerikaanse bedrijf is bezig de praktijken van de thuismarkt te exporteren naar Europa.

Foto: focusedcapture (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond