-

Verkopen op Amazon? Dit ben je kwijt aan kosten

Nu Amazon steeds meer tractie krijgt in Nederland, komt steeds vaker de vraag wat nu precies de kosten zijn van verkopen op Amazon. Verkopen op Amazon brengt namelijk de nodige kosten met zich mee, maar hoeveel precies?

Je hebt een seller-account wanneer je zelf direct aan de consument verkoopt. Dit in tegenstelling tot een vendor-account waarbij Amazon de producten bij jou inkoopt en voor eigen rekening verkoopt aan de consument. Een vendor-account krijg je alleen als Amazon je hiervoor uitnodigt.

Maandelijkse abonnements-fee

Deze maandelijkse fee kost 39 euro per maand. Amazon schrijft dit bedrag af van je creditcard, ongeacht je iets verkoopt of niet. De rest van de fees zijn allemaal variabel en afhankelijk van je verkopen.

Platform fees

De platform fees variëren van tien tot vijftien procent van de bruto verkoopwaarde van je product (ex btw). Goedkope producten zoals telefoonhoesjes en dergelijke zitten gauw in de buurt van de vijftien procent en duurdere producten, zoals meubilair en sieraden, gaan in de richting van de tien procent of zelfs daaronder. Deze tarieven zijn flexibel en worden op basis van omloopsnelheid, vraag en concurrentie voortdurend door Amazon bijgesteld. Als je wil weten wat het exact kost om een product op Amazon te verkopen kun je het beste de FBA calculator gebruiken.

In deze calculator kun je de ASIN (Amazon product nummer) invullen van het product dat je wilt verkopen. Deze kun je eenvoudig van Amazon halen wanneer het product daar al aangeboden wordt, omdat elk product (EAN) op Amazon een unieke ASIN krijgt, ongeacht wie het verkoopt.

Als je product nog niet verkocht wordt op Amazon (wat je natuurlijk hoopt) dan kun je het beste een product zoeken dat er veel op lijkt en deze ASIN invullen in de calculator. Daarna moet je de formaten van de doos en het gewicht van het totaal invullen.

Vervolgens voer je de consumentenprijs in. Interessant is dat je zowel de prijs in kunt vullen bij de kolom waar je het zelf verstuurt als bij de kolom waar Amazon het verstuurt. Zelf versturen betekent dat je zelf de order van de consument via Amazon moet afhandelen qua logistiek. Je dient dus een magazijn te hebben en goede afspraken met een vervoerder als DPD om de producten naar de eindconsument te leveren.

Wanneer je ervoor kiest om Amazon de logistieke afhandeling te laten doen dan dien je alle producten eerst naar een magazijn van Amazon op te sturen alwaar zij het inklaren en de order aan de consument leveren zodra de order binnen is.

Je kunt in de kolom waar je de prijs voor het zelf versturen invult ook de eventuele extra kosten invoeren die je aan jouw klant wil doorberekenen. In de kolom van het versturen staat een stukje lager vervolgens ook de prijs die Amazon je zal rekenen wanneer zij het logistieke proces op zich nemen. Dit heeft FBA. Vaak is dit goedkoper (zeker bij kleine aantallen) dan wanneer je zelf een contract met DPD af zou sluiten.

Daar komt nog bij dat je de PRIME sticker bij je product krijgt die de consument vertrouwen geeft en je verkopen positief zal beïnvloeden. De kosten die Amazon rekent voor het versturen via FBA liggen rond de vijf procent van de verkoopwaarde.

Wanneer je al deze stappen hebt genomen, weet je precies wat het gaat kosten om dit specifieke product via Amazon te verkopen. Je weet dan wat het kost wanneer je het zelf verstuurt en je weet wat Amazon je daarvoor berekent. Mocht je kiezen voor de tweede optie dan zal Amazon je ook kosten berekenen wanneer de producten te lang in het magazijn blijven liggen. Deze kosten variëren enorm per product en markt.

Een gouden regel is dat je niet meer dan een maand voorraad bij Amazon wilt hebben liggen. Wanneer je net start met verkopen dan adviseren wij om te starten met zelf leveren en in de loop van de tijd de hardlopers op voorraad bij Amazon te leggen.

Wanneer je kiest voor FBA (Amazon verstuurt), kun je voor een kleine toeslag (vijf procent) gebruik maken van pan-FBA. Op die manier kun je in alle vijf EU-markten van Amazon verkopen. Amazon regelt daarvoor de opslag en distributie. Je verstuurt dan je producten naar een magazijn in Duitsland waar Amazon op basis van AI gaat voorspellen waar de volgende verkoop plaatsvindt en er intern met hun distributiecapaciteit op anticipeert. Zo kan je product binnen twee uur in Madrid of Londen worden geleverd terwijl je alleen voorraad naar Duitsland stuurt. Amazon heeft een waanzinnig distributienetwerk dat zij hiervoor inzetten. Exemplarisch hiervoor is de mega order bij Mercedes Benz van 20.000 sprinters

Marketingkosten

Heb je dit allemaal opgetuigd en je producten staan te koop op Amazon dan zijn er de marketingkosten. Helaas is Amazon pay to play geworden, zeker als je een nieuwe seller bent. Je start met een lage seller-ranking, waardoor je ergens op pagina dertig staat met je product, waar relatief weinig mensen komen. Om deze seller ranking te boosten heb je sales en reviews nodig. De snelste manier om aan sales te komen is door gebruik te maken van Sponsored Products. Dit is het adwords programma binnen Amazon waarmee je jouw product bovenaan de zoekresultaten van een bepaald keyword plaatst.

Een stelregel die veel sellers gebruiken is dat je tien procent van je omzet via Amazon terug moet investeren in Sponsored Products. Uiteraard verschilt dit per categorie en markt.

Amazon.com is by far de duurste met een gemiddelde klikprijs van twee dollar terwijl je in Duitsland, Frankrijk en Spanje nog kliks op high traffic terms in kunt kopen voor vijftien tot twintig cent.

Tijd

De laatste en grootste investering in een Amazon seller account is tijd. Heel veel tijd. Ten eerste het goed opzetten van het account, de producten, de fulfillment en de sponsored products. En als het loopt, het beantwoorden van klantvragen en het actief jagen op reviews. Direct to consumer heeft zijn voordelen (cut out the middle man) maar het kent ook uitdagingen: consumenten die bij Amazon kopen, zijn snel geneigd om te klagen. En met een seller-account is het jouw verantwoordelijkheid om die vragen en klachten af te handelen.

Groot verschil met bol.com is dat er voor een seller nauwelijks communicatie met Amazon mogelijk is; alles wordt met computers afgehandeld. Bij bol.com kun je mensen bellen die je helpen met je account en bol.com staat neutraal in de wedstrijd en willen graag hun sellers (plaza partners) helpen. Bij Amazon is alles gericht op de consument en de seller is onbelangrijk. Bij het minste of geringste zullen ze je account suspenden en als je daarna geen adequaat verbeterplan inlevert (appeal procedure) dan gaat je account dicht en kun je met deze bedrijfsnaam nooit meer op het platform terecht.

Gouden regel is dat je alle vragen en klachten binnen 24 uur af moet handelen met een  foutmarge onder de 1%. Een account dat in meerdere landen verkoopt en redelijke volumes haalt (30k + per maand) zal zo’n 20 uur per week aan onderhoud, management, optimalisatie, customer service en trouble shooting vragen. Grotere accounts – zeker in de US – zijn een full-time job.

Samenvattend:
  • 39 euro fixed
  • 10 tot 15% platform fee over sale
  • 5 % voor FBA (Amazon verstuurt binnen 1 land, afhankelijk van afmeting en gewicht)
  • 5% voor pa-FBA (Amazon verstuurt binnen Europa, afhankelijk van afmeting en gewicht)
  • 10% marketing kosten
  • Tijd

Een goede Amazon-strategie kost dus best een hoop marge. Daarom raden wij altijd aan om dit met eigen producten/merken te doen waar unieke ASIN’s op gemaakt kunnen worden en een goede marge op zit. Voordeel van verkopen via Amazon is dat je in één keer in heel Europa/wereld kunt verkopen dus dat de volumes de marge goed maken. Daarnaast zijn het vooral variabele kosten, dus opstarten kan kleinschalig.

Deel dit bericht

12 Reacties

Ano

Sponsored brands is een verschrikkelijk slecht advertentie product van Amazon. Voor een bekend duits levensmiddelen merk, zet ik al een tijd dit advertentie formaat in en kan het volgende als ervaring graag delen:

* Amazon attribueert ALLE sales van je MERK aan advertentie clicks of views. Wat heel erg uitdagend is wanneer er ook andere handelaren zijn die jouw produkt verkopen. Het maakt niet uit of de sale door jou of door een andere handelaar werd gegenereerd – hij wordt toch als sale aan de kampagne geattribueerd. Er is dus de fakto geen causaliteit tussen advertentie kampagne en sales.

* Amazon laat adverteerders NIET weten welke produkten via Sponsored Brands verkocht zijn – maar attribueert wel alle sales van je merk aan sponsored brands ad clicks en views. Bij sponsored products ads (SPA) kun je in ieder geval zien welke ASINS als sale aan je SPA kampagne werden geattribueerd.

* Amazon hanteert überhaupt een zeer breed attribution-model in het algemeen, niet zoals bij google analytics “last-nondirect”. Je weet dus in principe alleen dat je advertentie clicks een bijdrage hebben geleverd aan het tot stand brengen van een sale – maar je weet niet of dit het eerste of bijv. laatste contact punt was voor een sale werd gegenereerd.

* Amazon is heel agressief tegen handelaren wanneer het om reclame maken gaat. Onder het motto van “je maakt geen reclame??? – ga maar snel beginnen!!!”. En als ze je “tips” geven over hoe je je kampagne kunt optimeren, gaat het ze er uiteindelijk alleen maar om om jou zoveel mogelijk geld uit te laten geven – het gaat hun er niet om dat jij zoveel mogelijk sales genereert.

SPA is een redelijk goed product, verre van perfect dat wel!, maar veel beter voor handelaren als sponsored brands tenzij je alleen uit strategische “branding” redenen reclame wilt maken op amazon – en je geld te veel hebt dat je kunt missen zonder dat er uit dat advertentie geld sales moeten ontstaan.

Als er iemand is die meer wilt weten over “adverteren op amazon” – stuur me een emailtje (info@ilanmakutsky.com)

Marcel - Fresh Tuesday

Als je het artikel goed leest en alles goed tot je door laat dringen, dan lijkt Amazon toch een zeer moeizaam rendabel te krijgen business model voor iwebondernemers.

Amazon zit aan de knoppen, Amazon weet en bepaalt alles. “Tarieven zijn flexibel en worden voortdurend door Amazon bijgesteld”‘. Amazon zit zelf standaard aan de geldverdienende kant. Het klanteigendom ligt bij Amazon. En zonder FBA doe je niet mee in Prime. “Je moet dit en je moet dat en je mag xyz niet… ”

Omdat een vendor heel veel marge kwijt raakt aan Amazon leg hij alleen producten met een hoge marge bij Amazon. Goed nieuws. En als het allemaal lekker en goed gaat, dan weet Amazon het ook, dus draaien ze aan de knoppen.

Ik ben heel erg benieuwd naar een zuiver verhaal van een Nederlandse webshop-ondernemer die open durft te zijn en grofweg durft te vertellen hoeveel hij of zij in het jaar 2018 netto heeft overgehouden aan de samenwerking met Amazon c.q. het percentage terugkerende klanten naar de eigen webshop.
Mocht je het niet willen opschrijven, dan betaal ik een mooie, vertrouwelijke lunch in Amersfoort, want ik hoor het graag.

Maarten - Cook and Becker

Wij zijn een retailer en uitgever die via een eigen online store verkoopt, en sommige van onze producten ook via Amazon US en Amazon Europe.

Wij zitten vooral op Amazon, omdat de customer journey voor veel klanten begint op Amazon (zoekmachinefunctie), en je daar dan wel gevonden wil worden met je product. Maar de strategie is zeker om zoveel mogelijk klanten naar de eigen store te krijgen. Amazon US is voor ons wel lucratief, vooral omdat we een uniek product hebben waarop geen aanbiedersconcurrentie is. In de VS halen we via Amazon aardige volumes op sommige producten vanwege de size of the market. Amazon EU is het stiefmoederlijke kindje qua functionaliteit voor sellers en qua seller support, en de ROI is daar ‘mwah’ in onze ervaring.

Het is vooral moelijk om winstgevend te worden op Amazon, omdat de klant nooit van ‘jou’ wordt, en je customer acquisition cost daarmee altijd hoog blijft. Er is geen lifetime customer value, want er zijn geen mogelijkheden om de klant nieuwe aanbiedingen te doen na een eerste koop. Dus je CAC + de fees die je aan Amazon betaalt, ben je zo al 40% van je marge kwijt bijv. De % in het artikel zijn te laag vergeleken in met de praktijk. Wij gebruiken geen FBA, maar hebben eigen fulfilment centers voor Europa en de VS. Als je ruime voorraad wil aanhouden is FBA ongeschikt. Ik ben benieuwd of iemand goede ervaringen heeft met FBA.

Verder vind ik Amazon een zeer onsympathiek bedrijf richting verkopers en zeer dwingend, dus een warme relatie is het niet. Alles is gericht op de klant, maar verkopers behandelen ze net zoals de Belastingdiensten van nationale overheden, personeel en de pers…

Marcel - Fresh Tuesday

Beste Maarten,
Ontzettend bedankt voor jouw openheid. Dit zijn dus precies de onderwerpen waar de Amazon-schoen wringt. Behalve dat jullie Amazon benutten om eigenlijk klanten naar de eigen webshop te krijgen, leverde Amazon in 2018 per saldo winst op? Rekening houdend met alle Amazon-kosten, uren, inspanningen en gerelateerde (verborgen) kosten?

Naar aanleiding van het artikel over Amazon en kosten etc. ben ik me aan het verdiepen in problemen en duurzame successen van Nederlandse webondernemers bij Amazon. ’n keer lunchen? My treat. Laat maar weten.
Marcel

Dennis - Dockingstat

Wij versturen al een tijdje docking stations via amazon. De kosten en die tijd die je hieraan kwijt bent kan niet uit. Ik hoop dat ze kosten wat naar beneden kunnen doen. Deze dock https://www.dockingstation.nl/docking-station-shop/hp-ultraslim-docking-station-laptop-docking-stations-2 . kost ons in google zo’n 3 euro om te verkopen en bij amazon ruim 11 euro. Marketing is prijzig, echter zonder de marketing bereikt geen enkele dockingstation zijn eindbestemming.

Ik hoop dat ze de kosten voor veel producten goedkoper maken.

Marcel - Fresh Tuesday

Hoi Dennis, dit is precies het probleem. Het kan eigenlijk ‘niet uit’ zoals jij zelf aangeeft. En jij geeft aan: “‘ik hoop dat ze kosten wat naar beneden kunnen doen.”‘ De kans dat Amazon kosten omlaag brengt acht ik zéér klein. Er is geen reden voor hen om dat te doen. Sinds wanneer gebruik jij fullfillment by Amazon en wat zijn jouw plannen als de kosten niet omlaag gaan?

Dennis - Dockingstation.nl

Wij verkopen sinds verleden jaar Marcel, echter het is nog zo weinig dat de conclusies die je er aan kan verbinden marginaal zijn. Met mijn andere bedrijf ben ik bezig om op een andere manier met Amazon om te gaan. Ik vermoed dat je met Amazon uiteindelijk beter zaken kan doen dan Nederlandse partijen. Amazon is wel een bedrijf die zijn zaken goed op orde wil hebben. Dat mag aan de ene kant wel geld kosten mits het ook geld voor de ondernemer verdient. Ik ben net opgehouden met een paar andere vergelijkingsplatvormen omdat die heel slecht presteren en nog verouderde cpc modellen hanteren. Daar wou ik Beslist niet mee verder ;). Ik ga straks de prijzen in amazon omhoog doen en dan zien wat er gebeurt. Ik heb nog een paar truukjes in de hoge hoed zitten. Werkt dat niet meer dan is het weer back to the drawing board……

Marcel - Fresh Tuesday

Okay Dennis, duidelijk. Ben benieuwd hoe de prijsverhoging gaat uitpakken. Heb jij trouwens veel voorraad liggen bij Amazon?

Bart

Ik verkoop nu sinds een tijdje op bol en recentelijk op Amazon, maar veel begrijp ik er niet van. Wat nergens echt duidelijk wordt, is dat de commissie die bol of Amazon pakt, ook over de verzendkosten gaan. Dat betekend dat zeker goedkopere producten waarbij de verzendkosten in verhouding groot zijn, flink duurder gemaakt moeten worden omdat de extra kosten (15% over de verzendkosten) ook uit de uiteindelijke product marge moet komen.

Ik begrijp niet dat bol en Amazon dit zo doen, want uiteindelijk zijn de producten hierdoor veel hoger geprijsd tov een gewone webwinkel.

Ik zie Amazon en bol als een extraatje. Dat betekend dat ik de verkoopprijzen verhoog, zodat ik uiteindelijk ca 20% marge overhou in het totale plaatje. (En bol dus meer verdient aan een verkoop dan ik). Voordeel is dat mijn eigen website nu goedkoper is dan dezelfde producten op bol, en waarbij ik bij een verkoop op mijn eigen website er meer aan verdien, ondanks de lagere prijs. Op termijn hoop ik zo meer Loyale klanten aan mezelf te binden ipv de niet loyale klanten van bol.

Ook iets waar ik tegenaan loop, maar weinig over hoor is dat je afhankelijk bent van andere partijen die producten online zetten. Ik heb alles ingericht met product koppelingen en orderkoppelingen naar mijn eigen systeem. Maar wanneer nu iemand een product online zet onder de ean code en in de omschrijving zegt dat er 4 stuks worden opgestuurd, heb ik een probleem. De ean code uit mijn database wordt gematched met het product en mensen kopen dit product massaal, omdat ik de prijs reken voor 1 stuk en ze verwachten er 4 te ontvangen. Het gevolg is annuleringen, extra opsturen van producten retour kosten etc. Kortom een behoorlijke kostenpost. Bol en Amazon geven geen thuis en dus moet ik wel handmatige alle orders na, voordat ik deze aan het magazijn kan doorgeven. Ik moet hierdoor vaak orders annuleren, wat mijn score weer niet ten goede komt. Kortom… ik begrijp nog altijd weinig van…

Marcel - Fresh Tuesday

Goedemorgen Bart, juist dit soort zaken bepalen of je uiteindelijk, onder de streep) er iets of niets aan verdiend. Om zuiver te meten moet je dan wel alle inspanningen en kosten berekenen. Ik heb tot op heden 1 ondernemer gesproken die zeer goed verdiend bij Amazon in de USA. Uiteraard zullen er veel meer zijn (en die zullen wellicht juist niets melden), maar er zullen ook veel internetondernemers zijn die per saldo niets verdienen met Bol of Amazon en het als reclamebord gebruiken… met eigenlijk een grote verwijzende pijl naar de producten met lagere prijzen op hun eigen site.
Fijne dag!

Marcel

oeps, enkele taal/typefouten.

Bart

Inderdaad. En ik denk dat de rekensom dan snel negatief uitvalt. Wij hebben veel unieke sku’s en dus verwacht ik dat wij aan de positieve kant uitkomen. Maar ik ben pragmatisch genoeg om de stekker er na een jaar uit te trekken wanneer het niet werkt. Maar wie blijft de lachende 3e: bol.com en Amazon, want wij hebben de producten opgevoerd in het systeem en ze kunnen aan de verkoopdata precies zien welke producten ze het beste zelf op voorraad kunnen leggen en welke niet. En het is vervolgens voor elke ondernemer een makkie om de producten ook te gaan verkopen. Ze hoeven alleen de ean in te voeren.

Omdat wij ook groothandel zijn zie ik soms klanten van ons op bol.com verkopen, waarbij ik weet welke inkoopprijs ze hebben op producten. Als je gaat rekenen, zie je dat ze op elke order verlies maken. De reden, ze kunnen niet rekenen. Veel van deze bedrijven stoppen na een paar maanden, maar hebben ondertussen wel de prijzen behoorlijk verstoord. Ik denk echt dat veel ondernemers op de verkoop zelf al verlies draaien, laat staan als ze alle kosten zouden doorbereken. Dit komt ook omdat de kosten onduidelijk worden gecommuniceerd. Alles gaat incl btw, kosten gaan ex btw en bol heeft het steeds over je opbrengst, terwijl daar de btw, verzendkosten en inkoopketen nog af moeten!

Ze zijn erg succesvol, maar toch denk ik dat een platform strategie alleen echt kan werken als het voor alle partijen iets opleverd. We zullen zien op de lange termijn

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond