Deel dit artikel
-

Facebook volgt leden tot achter de winkelkassa

Hoe vaak kopen Facebookleden iets in een winkel nadat ze een reclame op de profielensite hebben gezien? Facebook probeert die vraag te beantwoorden met een nieuwe type onderzoek.

Daartoe werkt het in Amerika samen met het bedrijf Datalogix. De Financial Times schrijft dat Facebook hiermee beter zicht wil krijgen op de effectiviteit van de advertenties op zijn platform.

Datalogix beschikt van zo’n zeventig miljoen Amerikanen over actuele aankoopinformatie. Die wordt vooral betrokken van data uit klantenkaarten. Die gegevens worden gerelateerd aan de e-mailadressen die bekend zijn van consumenten. De data worden volgens de krant eerst geanonimiseerd voordat ze nader worden bestudeerd.

Adverteerders vragen Facebook om steeds meer en diepere inzichten over het resultaat van hun reclamebestedingen op de profielensite. Met dit onderzoek worden vooral de retailers bediend met fysieke verkoopkanalen.

In Europa bereidt Google met GfK al twee jaar een enigszins vergelijkbaar meer veel diepgaander meetmiddel voor. Adverteerders en mediabureaus moeten zicht krijgen op de effectiviteit van hun reclamegeld bij online en offline kanalen en de combinatie daarvan. Ook hierbij wordt informatie over winkelaankopen betrokken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond