Deel dit artikel
-

Foodora: begin 2016 live in meer Nederlandse steden

In minder dan een jaar tijd heeft Michael Bouland met Foodora in Nederland een stevig genoeg basis gelegd om de bezorgdienst van kwaliteitsrestaurants uit te rollen buiten Amsterdam.

Welke steden dat zullen zijn, hield hij gisteren op Emerce eFulfillment voor zich. Wel is duidelijk dat een steden een redelijk hoge concentratie van restaurants en inwoners moet hebben. Het bedrijf, dat zonder geld van Rocket Internet niet had bestaan, belooft klanten om hun orders binnen gemiddeld een half uur op locatie af te leveren.

Die klanten blijken overigens vaak zakelijke klanten die lunch of avondeten laten komen. In Amsterdam zit een hechte klantgroep rondom de Zuidas en de RAI. “We willen ook ontbijt gaan bezorgen met de fiets”, maar dat moet logistiek nog worden ingeregeld.

De logistiek blijkt een van de lastigste zaken van het bedrijf. Bouland heeft de fietsers zelf in dienst, betaalt hen een uurloon, om de leveringskwaliteit te garanderen. Dat betekent dat de bezorgers een representatief voorkomen hebben en op tijd rijd. Gedurende het hele proces van order tot aflevering wordt data verzameld via een app. Dat brengt datapunten in het proces in kaart en biedt houvasten bij procesoptimalisatie.

Rocket Internet heeft afgelopen kwartalen verspreid over de wereld verscheidene technologiebedrijven in het restaurantwezen gekocht. Dat waren Foodora-achtigen met slimme algoritmes die analytics bieden voor en over restaurants, vervoerders en de algehele business.

Zodra een restaurant, dat aantal moet voor het tweede kwartaal 2016 in Amsterdam zijn verdubbeld, een order gereed heeft staan er gedurende de dag honderd fietsers klaar. Op ieder moment zijn dat er ongeveer dertig, die ieder 1,8 orders per uur doen.

Eind 2015 wil Bouland zes- a zevenhonderd fietsers in dienst hebben om een brede beschikbaarheid in grotere delen van Amsterdam te bieden. Voor restaurants betekent dat meer omzet, voor de consument lekkerder, verser en gezonder eten.

“We werken nu iedere avond met vier man op kantoor en doen wekelijks 1.400 orders. Dat groeit met dertig procent per week en moet uitkomen op zevenduizend. Met diezelfde vier man.”

Het behouden van goede fietsers en vaste klanten is in zijn business case de grootste uitdaging. “Tijdens de ontgroeningsweek zaten we plots zonder bezorgers.”

Zestig procent van het budget gaat naar marketing, een percentage dat met het opschalen zal groeien. Dat is vrij gebruikelijk voor Rocket-bedrijven die aan het begin van exponentiële groeicurves staan.

Het interessants was Boulands laatste opmerking. Daarbij gaf hij aan dat het bedrijf niet per se is gebouwd voor het restaurantwezen en op termijn ook andere typen producten zou kunnen vervoeren. De vergelijking met Uber dat pakketjes vervoert is makkelijk gelegd.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul

Dan moeten ze opschieten, want UberRUSH komt er aan ism Shopify! https://www.shopify.com/blog/57839493

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond