Forrester: Instagram beste platform voor sociale interactie

Instagram is het beste platform voor marketeers om consumenten te benaderen. Dat stelt Forrester Research na een studie van ruim 2500 berichten op zeven verschillende sociale netwerken. De interactie bij Instagram ligt 60 keer hoger dan bij Facebook.

Op zes van de zeven netwerken blijft het engagement minder dan 0,1 procent. Als een merk een miljoen Facebookvolgers heeft, wordt een bericht hooguit zevenhonderd keer gedeeld of geliked. Bij Twitter ligt het percentage nog lager.

Door veranderingen in algoritmen neemt het organische bereik van Facebook – oftewel het aantal unieke personen dat je bericht heeft gezien in het nieuwsoverzicht of op je pagina – sterk terug. In maart werd bekend dat het sociale netwerk het organische bereik van bijdragen op fanpagina’s gaat terugbrengen tot een of twee procent. Dat wil zeggen dat een geplaatst bericht (waarvoor niet is betaald) in de tijdlijn van maar een of twee op de honderd ‘likers’ verschijnt.

Facebook wil dat vrienden meer berichten van vriendin ziet, en minder berichten van bedrijven. Marketeers maken hun frustraties hierover steeds vaker kenbaar.

Wie wil scoren, kan volgens Forrester voorlopig beter Instagram gebruiken, waar de kraan nog niet is dichtgedraaid. Instagram is de laatste tijd vooral favoriet bij jongeren, die Facebook massaal lijken te ontvluchten. En dus weten merken daar goed te scoren. Een aansprekend voorbeeld is volgens Forrester Red Bull, dat een unieke video plaatste op Facebook en Instagram. Bij Facebook kreeg de video 2600 Likes, maar bij Instagram vonden 36.000 mensen de video leuk. Volgens Forrester zijn het niet alleen jongerenmerken die resultaat boeken. Ford Fiesta en General Electric hebben eveneens uitstekende campagnes gedraaid.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug