Deel dit artikel
-

Gamesbedrijven doen het goed op de beurs

De bedrijfsresultaten van het eerste kwartaal gaan vooral in de technologiesector in de VS omlaag in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar. Grote uitzondering daarop is de videgamesindustrie, waar de grote beursgenoteerde uitgevers juist een toename van de winst kunnen melden.

Gamesuitgever Electronic Arts heeft een netto winst gemeld van 7,4 miljoen dollar in het eerste kwartaal van dit jaar, terwijl er in het eerste kwartaal van 2001 nog sprake was van een verlies van 45,3 miljoen dollar. Het bedrijf verklaart het succes met name uit de verkoop van het 'real life'-simulatiespel The Sims en het oorlogsspel Medal of Honor: Allied Assault. Van beide titels heeft het bedrijf meer dan twee miljoen exemplaren verkocht. CFO van Electronic Arts Stan McKee verklaarde dan ook tegenover Reuters: "business is good", al hield hij een slag om de arm vanwege de verwachte resultaten van het zomerseizoen, traditioneel een slappe tijd voor gamesuitgevers. De gehele markt voor gamesoftware zal dit jaar groeien met 25 tot 30 procent, zo is nu de verwachting van Electronic Arts. Eerder sprak het nog de verwachting uit dat deze groei 20 tot 25 procent zou bedragen.

De internetbusiness van Electronic Arts deed het ook goed. EA.com meldde een omzet van 19,8 miljoen dollar, vergeleken met 16,4 miljoen dollar vorig jaar. Dit leidde overigens nog wel tot een pro forma verlies van 12,8 miljoen dollar, maar vorig jaar leverden de internetactiviteiten bijna het dubbele verlies op: 24,8 miljoen dollar.

De van oorsprong Franse gamesuitgever Infogrames zag over de maand juni een toename in marktaandeel van maar liefst 153,9 procent vergeleken met de resultaten van juni vorig jaar. Infogrames heeft dit jaar dan ook als enige uitgever verscheidene titels staan in de videogames Top 10 van juni. Het bedrijf zegt dat de resultaten over de laatste zes maanden van 2001 "dramatisch" beter zijn ten opzichte van die van het jaar daarvoor. Infogrames meldt een omzet van 422,1 miljoen euro in de tweede helft van 2001, vergeleken met 349,7 miljoen euro over dezelfde periode in het jaar daarvoor. Cijfers van het eerste kwartaal van dit jaar heeft het bedrijf nog niet bekend gemaakt, maar gezien de enorme toename van het marktaandeel in juni van dit jaar mogen ook over deze periode goede cijfers verwacht worden.

Uitgever Activision meldde vorige week een netto-omzet in het eerste kwartaal 2002 van 191,3 miljoen dollar, 73 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. De netto-winst bedroeg 20,7 miljoen dollar, terwijl die vorig jaar in het eerste kwartaal slechts 29.000 dollar bedroeg. De netto-winst van het eerste kwartaal 2002 is zelfs de hoogste uit het bestaan van het bedrijf. De goede resultaten heeft het bedrijf onder meer te danken aan de succesvolle verkoop van het oorlogsspel Return to Castle Wolfenstein en de franchise van de populaire skateboarder Tony Hawk en die van de recent verfilmde strip Spiderman. De goede resultaten hebben Activision ook optimistisch gestemd over de verwachtingen voor komende jaren. Over 2003 verwacht Activision nu een omzet van 920 miljoen dollar, over 2004 is dat naar verwachting gestegen tot 1,025 miljard dollar.

Deel dit bericht

5 Reacties

MeAgainMe

Ik hou deze markt al een tijdje in de gaten. Het is een interessante beleggersmarkt, omdat het succes vaak van te voren is te bepalen door aangekondigde releases van gegarandeerd succesvolle producten. Tip: binnenkort komt Eidos met Championship Manager 4. Dit wordt een absolute klapper, en Eidos zal hier een monster-omzet mee behalen!

DEnnis

De gamesindustrie is een risicovolle industrie. Het is (misschien) logisch dat de overgebleven bedrijven het goed doen omdat er al heel wat failiet is gegaan. Daarbij is er bij spellen eigenlijk nooit een garantie op een kaskraker. Het zijn juist vaak de meest onverwachte spellen die kaskrakers worden. Bedrijven als Eidos betalen vaak de productie van 8 geflopte spellen met 1 succes. Dus al zou Championship Manager 4 een succes worden (wat altijd onzeker is), dan zegt dat nog niets over de omzet van heel Eidos.Met andere woorden, deze markt is (helaas) juist niet echt interessant voor beleggers, en totaal onvoorspelbaar. Je reactie is dus pure onzin.

MeAgainMe

DEnnis, leer de markt iets beter kennen, verdiep je iets meer in de producten en de makers (transfers binnen ontwikkelteams) en je kunt er aardig wat van zeggen. Eens te meer omdat men zich met name met olie en rente bezig houdt in de financiele sector, is het vooralsnog een ruwe diamant. Neemt niet weg dat ook bij deze sector conjunctuur en wereldpolitiek een rol speelt. Dus het blijft de krenten uit de pap zoeken. Nog eentje om het af te leren: Interplay komt binnenkort met Icewind Dale II, gegarandeerd succes!(ok, en nu hou ik op)

Jack

MeAgainMe leeft zeker op planeet "wannabe" of je doet je "huiswerk" niet goed, het is erg duidelijk dat je totaal niet begrijpt waar je overpraat. De in het artikel genoemde "game" bedrijven zijn zeer grote publishers. Een instant hit kan je in de game industrie NOOIT voorspellen, je kan er alleen maar op hopen. De budgets om games te ontwikkelen stijgen, de duur van het ontwikkelen neemt toe, de technologie verandert, een markt die zeer gevoelig is voor tijdelijke hypes, hoge shelf fly etc. zorgt er m.a.w voor dat het uitgeven van games af en toe net een loterij is. Van de 100 spellen verkopen er wellicht maar 3 echt super goed, dat zijn de knallers die vaak als buffer dienen om zoals Dennis het al zei, de missers op te vangen. Vandaag de dag draai je als kleinere game company gewoon met moeite 'break even' vanwege de enorme risico's qua budgets. Om "winst" te maken moet je echt veel copies verkopen, en dat was een aantal jaren geleden makkelijker dan vandaag de dag, de kosten worden dus steeds hoger bij iedere nieuwe titel! Over je voorbeelden: Eidos maakt al jaren geen winst, ondanks de toch vaak redelijke line up. Het bedrijf zelf is nog nietfailliet vanwege een paar slimme financiele truuks. Als jij denkt dat ze dit jaar wel winst gaan maken, ben je de enige in Engeland! (het is niet voor niets dat ze op dit moment flink wat titles "cannen".) Het feit dat geen enkel ander bedrijf Eidos wil over nemen komt omdat ze in Engeland spreken over "Eidos is bleeding money".Interplay bestaat eigenlijk ook nog maar bij de gratie god. Eigendom van het Franse Titus hebben ze korte tijd geleden met VEEL moeite Shiny aan Infogrames verkocht. Interplay heeft ruzie met ontwikkelaar Bioware, cancelen spellen, ontslaan personeel/teams en staan al dik 2 jaar lang in de etalage voor verkoop. Ik kan opzich nog wel uren door gaan over het hoe en wat qua game development maar denk dat m'n punt welduidelijk is. De echte sappige info en mijn NDA gaan helaas niet samen. Ipv je naieve praatjes kan je beter vakbladen zoals o.a MCV lezen zodat je weet welke gamesbedrijven WEL de moeite van het investeren waard zijn. In de toekomst kijken mbt spellen en hun success is koffie dik kijken! Ik heb lang in het buitenland gewerkt bij diverse game companies, dus ik heb er wel een beetje kijk op 😉 De romantiek, de success stories bestaan meestal alleen in het hoofd van een journalist of iemand die nog stamt uit de tijd van "garage development". Volgende keer een verhaal met MEER samenhang, het isal weer laat in de nacht hehe…

Ictinus

De games industrie is momenteel een van de meest financieel risicovolle markten. Door het te grote aanbod aan spellen, waarvan het merendeel niet eens had mogen verschijnen omdat ze domweg niet goed genoeg zijn, nemen de verkopen gestaag af. Die vervolgens nog verder omlaag gedreven worden door de toenemende mate waarin gekopieerd wordt. Daar staan de steeds toenemende kwaliteitseisen van de consument tegenover, mooier, sneller, beter, waardoor de development budgetten nog hoger worden. Waarna die supermooie spellen net zo min verkopen als de vorige supermooie spellen omdat ze in het waanzinnig grote aanbod niet eens meer opvallen. Of je moet er zoveel marketing tegen aansmijten dat je nog meer niet uit de kosten zult kunnen komen. Ook het verschijnen van de nieuwe platforms heeft de risico«s voor de publishers vergroot. En je ziet dan ook dat men veelal op "safe" speelt met titels voor deze platforms, men zet gewoon reeds bestaande spellen over naar de nieuwe platforms. Dié bedrijven die wel specifiek voor de nieuwe platforms zoals de Xbox ontwikkelen worden meestal zwaar gesupport of zijn eigendom van de fabrikant van de hardware. Het afgelopen jaar zijn er heel wat developers failliet gegaan, puur omdat de publishers de ontwikkeling van spellen stop gezet hebben. En ook publishers beginnen nu om te vallen. Eidos heeft inderdaad geen geld, ik weet van 5 titels die ze niet meer konden financieren en dus hebben laten gaan. In een aantal gevallen waren ze fair genoeg om tegen de developer te zeggen, hier heb je alles, kijk maar wat je ermee doet, maar wij hebben geen geld meer (dit speelde overigens al in februari van dit jaar). Titus, de moedermaatschappij van Virgin en Interplay, betaalt de rekeningen van de developers niet meer, en is niet eens meer in staat contractueel overeengekomen voorschotten te betalen. Zelfs bij Electronic Arts, Infogrames en Ubisoft, meestal toch gezien als de drie meest betrouwbare bedrijven in deze tak van sport, rommelt het. Waar het anderhalf jaar geleden als developer nog mogelijk was bij een publisher aan te komen met een concept of een design document waarna deze de boel financierde, is daar niemand meer bereid toe. Men wil alleen nog praten als er een spel ligt dat voor minimaal 75% af is. Wat betekent dat je als developer een ruime financiële adem moet hebben om dat voor elkaar te krijgen. Aangezien heel veel developers van dag tot dag geleefd hebben de afgelopen jaren – er was altijd wel werk te vinden – begint ze dat nu op te breken. Vandaar de vele faillissementen. Aan de andere kant, het werd wel weer eens tijd voor een shake-out. Want laten we wel wezen, bij veel publishers rammelt het aan alle kanten, werkt men grandioos langs elkaar heen en van efficiëntie heeft men ook weinig kaas gegeten. Plus dat men uitsluitend gedreven wordt door de prijs van het aandeel op de NASDAQ, en niet door affiniteit met het produkt. Maar dat krijg je als financial controllers de boel overnemen. Waar gebeurd, ik zat er bij:Directie: we hebben dit kwartaal omzet nodig. Welke spellen kunnen we nog voor het eind van deze maand uitbrengen?Development: Niets wat ver genoeg is, ben ik bang.Directie: Maar spel X dan voor de PS2, wanneer kan dat er zijn?Development: over vijf maanden, we moeten nog 45 levels doen, we hebben er pas 15. Bovendien is de engine te traag hier en daar.Directie: Maar als we die 45 levels vergeten is het spel dan te verkopen?Development: mwah, de engine blijft nog steeds een probleem.Directie: Verkoop, hoeveel kunnen we er doen als we het nu uitbrengen?Verkoop: Voldoende.Directie, ok, we schrappen de 45 levels, ik wil op 31 maart kunnen factureren. Waarmee het omzetdoel voor het kwartaal weer eens gehaald werd en de consument een crap spel in zijn mag gesplitst kreeg.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond