Gartner: kunstmatige intelligentie goed voor 2,3 miljoen banen

Kunstmatige intelligentie creëert meer banen dan er verdwijnen. Dat zegt Gartner. Zo’n 1,8 miljoen banen sneuvelen omdat de technologie bepaalde taken overbodig maakt, doch daar staan zo rond 2020 2,3 miljoen nieuwe banen tegenover.

Productiebedrijven zullen de gevolgen vooral negatief ervaren, maar in de gezondheidszorg en het onderwijs neemt de vraag juist toe.

Volgens Gartner wordt AI vaak verward met automatisering, terwijl het juist nieuwe mogelijkheden in gang zet, al zal dat niet overal het geval zijn. Vooral retailers moeten niet denken dat ze met AI personeel kunnen vervangen. Consumenten praten liever met verkopers die kennis van zaken hebben, dan met machines. Hooguit repeterende taken kunnen vervangen worden.

Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti adviseert bedrijven in zijn jongste trendrapport ‘AI-first: Leren van de machine’ om een zogenaamde AI-first strategie te omarmen. Het rapport staat vol met concrete voorbeelden van hoe de samenleving transformeert van een digitaal en mobiel tijdperk naar een fase waarin machines niet langer leren van mensen, maar mensen leren van machines.

In het nieuwe AI-tijdperk is netwerkintelligentie de nieuwe motor voor een datagedreven economie. Het leren van de computer staat daarin centraal, volgens VINT.

Kunstmatige intelligentie geeft machines het vermogen om waar te nemen, te interpreteren, te leren, te ontdekken en ons in gewone mensentaal aan te spreken. VINT spreekt over ‘The New Fabric of the Internet’.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug