Deel dit artikel
-

Gebruiker sociale media heeft wat met merken

Eén op de drie Nederlandse Facebookleden en Twitteraars zijn via deze sociale netwerken gelinked met merken. Bij Hyves is dit één op de vier gebruikers. Die conclusie trekt Intomart GfK in het vervolgonderzoek op Trends in Digitale Media.

Gemiddeld zijn Twitteraars volger van 2,9 merken, terwijl Facebookleden gemiddeld 2,2 merken geliked hebben. Bij Hyves is men vriend van gemiddeld 1,8 merken. Twitter lijkt zich dus beter te lenen voor het volgen van meerdere merken dan Facebook en Hyves, stelt GfK.

Jongeren in de leeftijd 13-34 jaar blijken vaker met merken te linken via de sociale netwerksites dan oudere leden. Ook hoogopgeleiden hebben bij zowel Facebook, Hyves als Twitter significant vaker een binding met merken. Opvallend is dat vrouwen op Facebook en op Hyves vaker in verbinding zijn met merken dan mannen. Op Twitter is dit juist andersom, hier zijn het de mannen die vaker linken met merken dan vrouwen.

Bij Facebook is het verder opvallend dat vooral personen die weinig televisie kijken zich met merken verbinden. Het sociale netwerk zou dus een complementair communicatiekanaal naast televisie kunnen zijn. Dit verschil is bij Hyves en Twitter niet te zien.

Wanneer men het onderzoek projecteert op heel Nederland blijkt dat eenvijfde van alle Nederlanders in de leeftijd 13+ gelinkt is met merken via Facebook, Hyves en/of Twitter.

Het onderzoek is uitgevoerd door Intomart GfK onder 75.000 Nederlanders in de leeftijd 13 of hoger die gebruik maken van internet.

Deel dit bericht

4 Reacties

Koos Koets

En doen ze dit omdat ze het echt leuk vinden, of omdat ze een keer aan een wedstrijd hebben meegedaan waar je moest liken, joinen of what ever?

Patrick Mulder

Ik vind de conclusies heel erg snel gemaakt. Waar zijn de onderzoeken gedaan, hoe zijn de respondenten geworven en kun je op basis van n=75k zeggen dat het voor heel Nederland geldt?

Inge Monsees

@ Koos Koets: dat vroegen wij ons ook meteen af. Dat leden merken ‘liken’ zegt nog niks over de binding of loyalty met deze merken. Zou een mooi vervolgonderzoek kunnen zijn. Dit onderzoek was een korte inventarisatie in navolging op onze tweejaarlijkse Trends in Digitale Media. We zijn in dit onderzoek dus niet dieper ingegaan op het waarom.

@ Patrick Mulder: de conclusies zijn gebaseerd op een online onderzoek onder 75.000 respondenten binnen het Intomart GfK Online Panel. Dit panel is representatief voor de Nederlandse internetpopulatie in de leeftijd 13+ (gewogen volgens Gouden Standaard). Dit aantal is meer dan ruim voldoende om de resultaten te kunnen projecteren op heel Nederland (normaliter wordt een steekproef van n=500-1000 gebruikt voor dit soort onderzoek).

Frank de Graaf

Aanvullend op de bovenstaande reacties van Koos en Patrick kan de kop van dit bericht ook zijn: Gebruiker sociale media heeft niets met merken. Gfk toont immers aan dat de overgrote meerderheid, 2/3e en bij Hyves 3/4e, niets met merken heeft…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond