Deel dit artikel
-

Gedragscode betaalde sms-diensten aangescherpt

De Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten, verantwoordelijk voor de ontwikkeling en handhaving van de gedragscodes voor sms- en mobiele internetdiensten (MID) in Nederland, heeft de sms-gedragscode aangescherpt. Daarmee wil men misverstanden rond de aankoop van betaalde sms-diensten voorkomen.

Met de aanscherping van de gedragscode is het voor de consument meteen duidelijk dat er een betaalde sms-dienst wordt afgenomen. In plaats van te bevestigen met OK, moet de klant vanaf nu BETALEN terug sms’en. In het bevestigingsbericht komt bovendien te staan dat men een betaalverplichting aangaat en wat de verschuldigde kosten zijn. Daarnaast is het bevestigingsbericht uitgebreid met informatie over hoe en waar de gebruiker zich kan afmelden zodat de betaalverplichting vervalt.

Ook krijgt het Loket Handhaving van de Stichting Gedragscode Mobiele Diensten meer bevoegdheden om de naleving van de code te handhaven. Het loket kan het stopzetten van de betalingen versnellen en misbruik beboeten.

De maatregelen zijn genomen omdat het misbruik van betaalde sms-diensten begin dit behoorlijk uit de hand leek te lopen. Aanbieders van malafide sms-betaaldiensten werden steeds vindingrijker in hun praktijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond