Deel dit artikel
-

Regels premium sms diensten verscherpt na grootschalig misbruik

De Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten gaat de voorwaarden voor premium sms diensten aanpassen naar aanleiding van duizenden klachten over het Antilliaanse bedrijf Greenwhale. Greenwhale misleidde klanten en schreef bij Nederlanders voor honderden euro’s aan sms diensten af.

Al binnen enkele weken hoopt de stichting de voorwaarden te hebben aangepast, zo vertelde Judith Thompson – Sepmeijer van de stichting (en van T-Mobile) zaterdag in VARA Kassa. Gebruikers moeten bij ontvangst van een zogenoemde shortcode sms dan niet meer OK drukken, maar geïnformeerd worden over het te betalen sms abonnement. De Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten is vele jaren geleden opgericht door de mobiele dienstensector en publiceert een gedragscode waaraan partijen zich moeten houden.

De overlast van SMS premium diensten is weer in alle hevigheid toegenomen doordat malafide marketingpartijen consumenten lokken met nepacties van supermarkten en andere retailers. In het geval van Greenwhale werden consument verleid om mee te doen aan een prijsvraag van Jumbo. Om kans te maken op die prijs moesten ze hun mobiele nummer invullen. Vervolgens kregen ze een sms (via de code 4239) waarin stond dat ze ‘ok’ moeten sms’en om mee te doen. Daarmee zaten ze echter vast aan de sms-dienst die ongeveer 12 euro per week kostte. Het bedrag werd niet gecommuniceerd.

Jumbo overweegt juridische stappen en ook Detailhandel Nederland heeft eerder al maatregelen aangekondigd tegen malafide marketingpartijen die namen van retailers misbruiken.

Greenwhale – gevestigd op Curaçao – liet aan de VARA weten dat ‘tot onze spijt er in Nederland veel affiliates actief te zijn geweest die zich niet aan onze advertentierichtlijnen hebben gehouden. Het gaat dan eigenlijk steeds om affiliates die e-mails verzenden en zichzelf soms uitgeven voor een ander bedrijf.’

Die verklaring is niet erg aannemelijk. Greenwhale, volgens eigen zeggen ‘aanbieder van digitale diensten, (erotische) dating, pornofilms, software en apps’, duikt al jaren op bij klachtensites.

WASPA, een telecomtoezichthouder uit Zuid Afrika, legde het bedrijf vorig jaar boetes op wegens ‘misleiding’.

PhoneplayPlus, dat met toestemming van het Britse Ofcom de Britse premium sms markt reguleert, heeft Greenwhale in 2013 een boete van 27.000 pond opgelegd, ook voor misleiding. Het bedrijf heeft ook klanten moeten compenseren (pdf). PhoneplayPlus sprak over ‘zeer ernstige overtredingen’.

Ook associeert Greenwhale zich steevast met dubieuze partners. De marketingpartij waarmee destijds werd samengewerkt, bleek zelfs malware te verspreiden om consumenten te dwingen abonnementen af te nemen. In een geval werkten browsers niet meer totdat gebruikers zich akkoord hadden verklaard met de afname van de sms dienst.

Capture

Greenwhale partner Globway BV kwam in 2014 in het nieuws door een ‘update’ voor WhatsApp die gebruikers moesten installeren. Daarmee zaten ze automatisch vast aan een abonnement van 4,99 euro per week.

De naam Globway dook in januari nog op bij een misleidende Android app Blend Color Puzzle. Wie deze app installeerde, zo ontdekte de Duitse beveiliger Gdata, werd meteen verrast met de melding dat er een sms abonnement was afgesloten.

De nieuwe gedragscode is geen garantie dat dit soort misbruik niet meer voorkomt, maar de aanbieders lopen wel het risico dat ze worden afgesloten. Zo heeft Vodafone Greenwhale de toegang tot zijn netwerk geheel ontzegd.

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Don van Riet

Vorig jaar zomer in Italië had ik erg veel last van zgn What’s app updates die via de gratis WIFI verbindingen in o.a. Sienna op mijn smartphone binnen kwamen. Steeds geweigerd natuurlijk, maar gezien de vele hotspots in Toscane waar dit voorkwam, waren deze hackers behoorlijk actief. Aangezien ik een (SIM only) abonnement bezit, moest ik extra opletten. Mijn vrouw kreeg op haar prepaid toestel de hele reis door Italië om de haverklap SMS’s om te vertellen waar we ons inmiddels bevonden, vermoedelijk via een ander mechaniek. Op prepaid valt niet veel te halen natuurlijk, maar vervelend is het wel…

Alexander

Het enige wat helpt in dit soort gevallen is namen & rugnummers noemen. De eigenaren van dit soort dubieuze BV’s lachen om boetes van 27.000 GBP. Let wel dat het meerendeel van de mobiele telefoons ook nog eens zakelijk gebruikt wordt en dat deze mensen die rekeningen niet eens zelf zien. Dus die paar klachten van consumenten compenseren ze, de boete betalen ze lachend en doorharken maar. Inmiddels rijden ze zelf al lang en breed in de Ferrari’s rond en wonen ze in huizen van een paar miljoen aan het Vondelpark…

Angry Man

Is dit adres echt?:

Netherlands

Globway Netherlands
Spoorhaven 44-46
2651 AV BERKEL EN RODENRIJS

Of is dit een brievenbus bedrijf?

angryman

Kloppen deze namen: Mr. Kap and Mr. van Santvliet ?
Ze hebben iig nogal wat bedrijven:

Bedrijven in de buurt

Flatbox Facilities B.V.
Spoorhaven 44 -46, 2651AV

Hoek van Holland Investment C.V.
Spoorhaven 44 -46, 2651AV

K & S Investments B.V.
Spoorhaven 44 -46, 2651AV

Kap & van Santvliet Holding B.V.
Spoorhaven 44 -46, 2651AV

Margaya Investment Holding B.V.
Spoorhaven 44 -46, 2651AV

MobiCodes
Spoorhaven 44 -46, 2651AV

Strandbeheer Hoek van Holland B.V.
Spoorhaven 44 -46, 2651AV

TeleCoi
Spoorhaven 44 -46, 2651AV

Telefuture International Holding B.V.
Spoorhaven 44 -46, 2651AV

Telefuture Nederland
Spoorhaven 44 -46, 2651AV

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond