Deel dit artikel
-

‘Google blijft Europese prijsvergelijkers benadelen’

Veertien Europese prijsvergelijkingssites beschuldigen Google in een open brief van het ongewijzigd misbruiken van zijn marktmacht met Google Shopping. Sinds de monopolie-uitspraak van de Europese Commissie is er in de praktijk weinig veranderd, betoogt onder meer Vergelijk.nl.

“Daarom vragen we u om nieuwe maatregelen te treffen richting Google”, vraagt de groep aan eurocommissaris Margrethe Vestager.

In juni 2017 sloot zij haar onderzoek naar het geclaimde misbruik van marktmacht door Google met Shopping af. Het bedrijf misbruikte zijn positie inderdaad en kreeg daarvoor een geldstraf van 2,4 miljard euro. Daarnaast moest het aanpassingen doorvoeren in Google Search. Daarin zouden niet enkel resultaten van Google Shopping moeten worden getoond, maar ook die van andere prijsvergelijkers. Voor die vertoningen moeten ze wel betalen.

Het is nog steeds Google dat bepaalt hoe productreclame wordt getoond en wie daar hoeveel aan verdient. Dat zit de klagers dwars.

“We verzoeken de Commissie dringend om Googles ‘oplossing’ van het probleem te verwerpen en non-compliance proceedings te beginnen”, maatregelen tegen het niet uitvoeren van de opgelegde straf.

 

Deel dit bericht

7 Reacties

Tunis

Ahhh zielige vergelijkers toch….Snap dan dat jullie totaal geen meerwaarde bieden voor de consument. Als je vergelijkt moet je alle producten vergelijken die er zijn en niet enkel de adverteerders. Daarnaast hebben we winkels liever zelf de data in handen dus waarom zouden ze via een “vergelijker” gaan adverteren. Vergelijkers hebben geen bestaansrecht!

Mocht je een meerwaarde willen bieden dan moet je een voorbeeld nemen aan Tweakers.

Bobby

Het blijft toch wel een zielige vertoning wat die “vergelijkers” hier laten zien. Schoolvoorbeeld Calimero-complex. Hierbij wat gratis strategisch advies: kies een productgroep en bouw daar een mooie, actieve community omheen. Kijk vooral veel naar Tweakers: zij snappen het spelletje en dragen echt iets bij. Partijen als Beslist doen dat momenteel niet.

Babd

Het is inderdaad wel een huilie huilie verhaal van de vergelijkers. Ze hebben Google toch helemaal niet nodig ;), of zijn vergelijkers niet meer dan ordinaire doorgeefluiken zonder toegevoegde waarde? Sambal bij?

Sjaak

Ongeacht wat je mening is over die “vergelijkers” (nee, ik gebruik ze ook niet), is dat niet het punt dat ter discussie staat. Het gaat er om dat Google haar eigen producten voor trekt, in steeds meer categorieën overigens, en dat is niet toegestaan ivm het monopolie dat Google heeft.

Als die “vergelijkers” geen meerwaarde bieden, en om die reden laag in de zoekresultaten zijn terug te vinden is dat een ander verhaal. Het gaat hier echt om een concurrerende dienst van Google zelf die evenmin toegevoegde waarde biedt maar wel de zoekresultaten met daarin de andere prijsvergelijkers naar beneden drukt.

Hans

Wat een trieste stellingname van o.a. Vergelijk.nl. Misschien was je als vergelijker vroeger wat relevanter voor de consument. Maar als je model niet veel verder gaat dan feedjes op je site plempen en bezoekertjes doorsturen nar webshops dan biedt je ook niet echt veel toegevoegde waarde.

Dan kun je dus heel hard huilen en vingertjes wijzen naar Google. Maar je kunt ook kijken hoe je relevanter wordt voor je bezoeker. Want eerlijk is eerlijk jullie zijn gewoon een beetje ingehaald door de realiteit.

Rob

Gaan we weer. Hoewel er inderdaad sprake kan zijn voor een monopolie met Google, is het aan Google te danken dat deze vergelijkers verkeer binnen hengelen. Als dit niet zo zou zijn, zouden ze nu niet zo hard de aanval in gaan…

Als een vergelijker écht waarde toevoegt, denk aan een Tweakers met uitgebreide reviews of een Iculture met diepgaande productvergelijkingen, dan gaan mensen daar zonder Google heen. De vergelijkers die ik nu veel zie klagen, zijn simpele vergelijkers die eerlijk gezegd weinig waarde toevoegen, maar gewoon een cookie willen droppen.

Ik ben zelf zeker geen voorstander van de vergelijker van Google (merk ook dat hier weinig sprake is van toegevoegde waarde; men komt er alleen te staan bij adverteren). Maar ben van mening dat Google hierin helemaal in zijn recht staat.

Walter

Inderdaad, ongeacht wat mijn mening is over vergelijkingswebsites is het precedent wel degelijk gevaarlijk. Google zal ook in andere verticals niet nalaten om concurrenten weg te drukken die in een advertentierijke branch zitten. Denk aan finance, travel en jobs. Wat je niet wil is dat Google iedereen wegdrukt en alleen maar de partijen laat zien waar Google het meeste aan kan verdienen. Dat is een monopolie en nu net wat de EC wil voorkomen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond