Deel dit artikel
-

Google: Circa vijftien procent reclame-omzet uit mobiel

Google realiseert dit jaar naar verwachting 8,8 miljard dollar omzet met de handel in reclame op mobiele dragers. Dat zou circa vijftien procent van de jaaromzet van het bedrijf zijn.

Dat blijkt althans uit schattingen van onderzoeker eMarketer. De belangstelling voor reclame, in tekst en beeld, via AdWords groeit met grote stappen. Adverteerders investeren, zo klinkt de schatting, dit jaar 93 procent meer in mobiele reclame dan in 2012.

De nummer twee locatie waar adverteerders hun mobiele budgetten het vaakst besteden is Facebook, gevolgd door Yahoo.

Google heeft bij de afgelopen publicaties van kwartaalcijfers geen onderverdeling gegeven in de herkomst van zijn reclame-omzetten. Het is niet bekend hoeveel mobiel en hoeveel het vaste web oplevert. EMarketer baseert zich op rapportages van adverteerders.

Het technologiebedrijf realiseert dit jaar, naar ruwe schatting, een omzet van circa zestig miljard dollar. Mobiel zou dan voor vijftien procent daarvan verantwoordelijk zijn. Dat komt overeen met de hoeveelheid tijd die consument op mobiele dragers besteden, gemiddeld ook tussen de vijftien en twintig procent.

De flessenhals bij mobiel adverteren is vaak het einde van de funnel. Landingspagina’s worden vaak niet geoptimaliseerd voor tablets en telefoons. Uit een recent onderzoek van Yes2web bleek, bijvoorbeeld, dat slechts negen procent van de reclamecampagnes expliciet rekening houdt met consumenten op telefoons en tablets.

Foto: lai ryanne (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Martin

Dit klopt, genoeg orders komen binnen via een tablet!

Erwin Boogert

Kun je iets meer zeggen over hoe mobiel reclame voor jullie werkt, of niet?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond