Deel dit artikel
-

Google wil delen in omzet krantenabonnementen

Google wil een vergoeding vangen van nieuwsuitgevers voor het aanbrengen van nieuwe abonnees. De commissie kan oplopen tot dertig procent.

Dat zegt Richard Gingras, de baas van Google News, in een vraaggesprek met de Financial Times.

Begin deze maand maakte Google bekend dat het de gebruiksvoorwaarden voor Google News verandert in het voordeel van uitgevers. Zo zijn uitgevers die met online abonnementen werken niet meer verplicht om dagelijks gratis toegang weg te geven voor drie items. Dat mogen de mediabedrijven zelf gaan bepalen zonder straf die leidt tot minder zichtbaarheid in de zoekresultaten. Met ‘Flexible Sampling’ gaan ze zelf bepalen of en tot hoeveel items ze gratis toegang weggeven.

Nieuwsuitgevers zoals kranten hebben in de afgelopen jaren hun exclusieve positie als eigenaar van het distributiekanaal zien afkalven. Tegenwoordig is driekwart van het verkeer aan nieuwssites afkomstig van Facebook en Google. De uitgevers is er alles aan gelegen om de relatie met lezers te veranderen van toevallige passanten in regelmatig terugkerende gebruikers van exclusieve of nuttige kopij. Abonnementen zijn middel voor dat doel.

In ruil voor het aanbrengen van betalend publiek wil Google, zo stelt Gingras, een vergoeding in de vorm van een commissie.

Of en wanneer dit nieuwe model live gaat meldt de FT niet.

Foto: Vrastislav Darmek (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond