Deel dit artikel
-

Google gaat uitgevers helpen online abonnementen verkopen

Google komt er achter dat reclame alleen niet voldoende is voor uitgevers om online geld te verdienen. Het bedrijf voert een aantal veranderingen door die nieuwsuitgevers meer flexibiliteit geven in hoe ze geld verdienen met Googlediensten.

Zo zijn uitgevers die met online abonnementen werken niet meer verplicht om dagelijks gratis toegang weg te geven voor drie items. Dat mogen de mediabedrijven zelf gaan bepalen zonder straf die leidt tot minder zichtbaarheid in de zoekresultaten. Met ‘Flexible Sampling’ gaan ze zelf bepalen of en tot hoeveel items ze gratis toegang weggeven. Google: “Tien items per maand is een goed startpunt om te ervaren wat de beste verhouding is.”

Immers, zo luidt de redenering, je moet wel íets weggeven om publiek naar te site te lokken en ertoe te verleiden een abonnement te nemen.

In het abonneerproces wil Google in de toekomst een actieve rol gaan spelen. In een vandaag gepubliceerde toelichting op genoemde veranderingen stelt de technologiereus dat veel on boarding-processen veel te complex zijn. Anders gezegd: het is voor een consument helemaal niet makkelijk om betalend klant te worden bij een nieuwssite. Google wil zijn ervaring met het binnenhalen van klanten en hen eenvoudig laten betalen gaan delen met uitgevers.

Foto: Sjoerd Lammers Photography (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond