Deel dit artikel
-

Google gaat meer informatie met adverteerders delen

Google wil met adverteerders meer informatie gaan delen, zodat advertenties beter op doelgroepen kunnen worden afgestemd. Het is dezelfde aanpak die Facebook al in 2012 introduceerde met het concept ‘custom audiences’.

Custom Audiences is een dienst waarbij adverteerders hun eigen klantinformatie bij Facebook kunnen invoeren als targetingoptie. Daarbij kan worden gedacht aan een e-mailadres of telefoonnummer. Op deze wijze kan de adverteerder deze klanten op Facebook toch identificeren, ook als ze geen volger van een bepaalde adverteerder zijn. Met custom audiences kun je ook bepaald publiek uitsluiten, om bijvoorbeeld te voorkomen dat huidige klanten een aanbieding voor nieuwe klanten te zien krijgen.

Een voorbeeld is een online schoenenverkoper die Facebook de e-mail adresssen doorgeeft van klanten die twee jaar geleden sportschoenen hebben gekocht en wellicht vervangende schoenen nodig hebben.

Google heeft voldoende redenen om zich zorgen maken over zijn advertentiestrategie. De advertentieomzet van Facebook groeide afgelopen jaar met 65 procent, en die van Google maar 17 procent. Wel boekt Google een veel hogere omzet.

Daarom wil Google, zo weet The Wall Street Journal, e-mail adressen of andere gegevens die in het kader van bijvoorbeeld loyaliteitsprogramma’s worden verzameld, zoals leeftijd, geslacht en aankoopgeschiedenis, gaan gebruiken. Wat Google precies metr e-mail adressen wil doen is nog niet helemaal duidelijk, al kan het zijn dat het bedrijf gebruikers identificeert aan de hand van alternatieve adressen die gebruikers opgeven voor diensten als Gmail, YouTube en Google Maps.

Ingewijden zeggen dat Google, die geen verdere toelichting wilde geven, de nieuwe aanpak dit najaar of begin 2016 wil lanceren. Ook beperkt Google zich voorlopig tot advertenties bij zoekresultaten, en worden duisplayadvertenties buiten beschouwing gelaten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond