Google gaat mobielvriendelijke sites nog hoger waarderen
Google gaat mobielvriendelijke sites vanaf mei nog hoger in de zoekresultaten zetten. Dat heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt.
Onder mobielvriendelijk verstaat Google sites zonder Flash, met tekst die niet vergroot hoeft te worden, met pagina’s die zich aanpassen aan het scherm en verwijzingen waarop je makkelijk kunt klikken.
Op 21 april 2015 voerde Google voor het eerst zijn mobiele algoritme in. Deze belangrijke update kreeg bijnamen als ‘mobilegeddon’ en ‘mobilepocalyse’. Uiteindelijk bleek de impact wel mee te vallen, zeker voor de resultaten in Nederland.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Dre
Dat horen we wel vaker van Google. Vervolgens zie je dat heel veel rommel websites zonder een mobiele versie met flash beter scoren als een website die zich wel aan de regels houden. Waarom? Omdat de rommel websites oude websites zijn met veel oude backlinks.
Jip
Ik ben een leek, maar op je tablet krijg je soms de website versie en soms de mobiele versie. Soms kun je vanuit je tablet niet eens kiezen voor de website versie. En als je een website wilt maken met veel unieke en aantrekkelijke content dan is die toch minder geschikt voor mobiele telefoons?
ferdinandes
@Jip, ben het eens dat het irritant is dat je soms op tablet mobiele versie krijgt. Ben het niet eens dat een website met veel unieke en aantrekkelijke content minder geschikt is voor de mobiel
Mijn overtuiging is dat als je websites designed voor alleen mobiel dat de content overal beter is, dus ook op tablet en desktop. Nu wordt de ruimte die er is volgepropt omdat er toch wel ruimte is.
Goed initiatief van Google, je krijgt er veel puurdere websites van.
bert
Responsive is tegenwoordig een farce. Websitebouwers zouden eens veel meer moeten doen om bezoekers een keuze te geven. Op je phablet mobiele sites kijken is vaak waardeloos.
Keuzes die imo standaard moeten zijn:
– Compact(mobiel) of big-screen keuze, op ieder moment omschakelbaar met behoud locatie website.
– Wel of geen endless-content/lazy load.
– Lettertype (fallback indien Webfonts ongewenst zijn)
– Taalkeuze zodanig dat altijd en op iedere plek taal is om te schakelen met behoud van plek op website.’
En voor de desktop: Laat dat 1024pixelx768 pixel denken eens los. Niemand heeft nog zo’n 15 inch mormel. Een desktop site moet zowel 5K breed retina werken op een iMac, als in portrait op een gepivotteerde fullHD monitor.
Dan ben je ook meteen jouw probleem kwijt ferdinandes en worden desktop sites tenminste een keer geschikt voor het grote scherm i.p.v. maar een beeldvullende background achter een 1000 pixel brede content te kwakken.
Mooi voorbeeld zijn webshops: het is ZO SIMPEL om shop-items een vak op het scherm te laten vullen met CSS in willekeurig kolom aantal. Toch is bijna iedere shopsite voorzien van 3-kolom weergave met enorme scrollbalk.
RS
Waarom heeft Google hun eigen Googleanalytics nog niet mobiel vriendelijk?
Dat is pas een drama op tablet of telefoon.