Deel dit artikel
-

Google maakt mobiele zoekindex leidend

Google lijkt bezig met het proces zijn mobiele zoekindex leidend te maken. Deze wordt technisch gesproken belangrijker dan de desktopindex. Drie experts delen hun inzichten.

“Via onze monitoring valt ons op dat Google zonder aankondiging zijn algoritmes en waarderingen heeft aangepast om te bepalen of een website wel snel laadt op mobiel en desktop”, legt Ate van der Meer van Snakeware uit. “Dit pakt bijzonder slecht uit, want over de hele linie zijn websites sterk afgewaardeerd. Waar sites vorige week nog prima cijfers haalden voor mobile en desktop speed, zijn de getallen nu veelal bloedrood.”

“Wij zien dat met name het ‘verkeerd’ toepassen van afbeeldingen tot afstraffing leidt. Hieruit kunnen wij concluderen dat Google heel streng wordt op het echt optimaal serveren van afbeeldingen toegespitst op het device waar je het toepast.”

Dit zal voor kenners niet als een verrassing komen. Google kondigde in november al aan dat de omslag naar een ‘mobile first index’ ging maken. Wanneer dat zal gebeuren, staat echter niet vast. Eerst worden er experimenten gedaan die, zoals altijd, klein beginnen en vervolgens omvangrijker worden en daarna ook in steeds meer landen worden uitgevoerd. Dat proces van opschalen kan kwartalen duren.

Hoe de constatering van Van der Meer exact moet worden geduid valt in dit licht bezien niet met zekerheid te zeggen. Wel vindt hij tot op zekere hoogte bijval van collega’s.

Directeur Pieter Voogt van marketingbureau PauwR: “Even een stapje terug. De ‘mobile first index’ wordt geïntroduceerd omdat het meeste zoekverkeer nu van mobieltjes komt. Daarom kijken ze eerst naar de mobiele site en dan naar de desktopsite. Als de mobiele site minder informatie bevat dan de desktopsite dan kun je terugvallen. Wie een responsive site heeft zit sowieso goed.” Die is immers geoptimaliseerd voor ieder scherm.

In een mailing aan klanten schreef hij afgelopen week: “Als je een aparte mobiele website hebt, zoals m.domeinnaam.nl, met minder content dan de desktop variant, kan dit zorgen voor een terugval in organische posities. De content die je op desktop site had staan wordt nu niet meer gebruikt in de ‘mobile first index’.”

Voogt ziet de veranderingen qua ranking sinds enkele weken in zijn dashboards.

“Je hoorde jaarlijks dat dít het jaar van mobiel zou worden. Die tijd is nu voorbij. Mobiel is er definitief.”

Maarten Bron van bureau Orangedotcom brengt nuance aan tafel. “Ja, er komt een overgang van focus op desktop naar mobiel. Maar wanneer is mobiel de leidende index? Wat betekent dat? Het is niet realistisch te verwachten dat Google enkel zijn mobiele index gaat gebruiken en de desktopindex links laat liggen. Ze willen immers de beste gebruikerservaring bieden. Dan ga je niet géén verwijzingen geven.”

“Wat je wel ziet is dat Google extreem veel met deze materie aan het testen is. En ja, je ziet bewegingen omdat mobiel nu eenmaal een ranking factor is. Maar grote verschuivingen zie ik niet. We hebben een klant die helemaal geen mobiele site heeft. Die gaat nu juist heel goed.”

Foto: Matthias Rhomberg (cc)

Dit bericht is 143 keer gedeeld

4 Reacties

Tunis

@Maarten Bron,

Je zegt het volgende:
“Het is niet realistisch te verwachten dat Google enkel zijn mobiele index gaat gebruiken en de desktopindex links laat liggen. Ze willen immers de beste gebruikerservaring bieden. Dan ga je niet géén verwijzingen geven.”

De beste gebruikerservaring begint natuurlijke wel met een mobiel geoptimaliseerde website. Als dat er niet is dan is het logisch dat een site niet zichtbaar is.

Ate

Test je site maar eens via https://testmysite.thinkwithgoogle.com/ voor velen zal dit wel even schrikken zijn, want mobile en desktop speed wordt kritischer gewogen wat resulteert in veelal lage(re) waarderingen en dat heeft weer (grote) invloed op de SEO en dus je ranking/vindbaarheid. Voor velen behoorlijk werk aan de winkel dus.

@Ate

Zie totaal GEEN verschil.

bert

Responsive is beste voor ieder scherm. Wat een flauwekul. Op een phablet ben je zwaar de sjaak met responsive. Krijg je een soort site voor mindervaliden.
Gelukkig wordt vooral Google zelf steeds minder relevant. Dat is nog de grootste winst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond