-

Dit worden de mobiele trends voor 2017

De ‘mobiele revolutie’ raast in 2017 onverminderd door. Het afgelopen jaar zagen we al dat wereldwijd het mobiele internet groter werd dan de desktop.

De ontwikkelingen gaan op het gebied van mobiel dan ook razendsnel. Daarom heb ik dit jaar gevraagd aan een aantal experts uit mijn netwerk om mee te denken over dit artikel.

Die experts zijn: Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing), Martine de Meijer (Think Online) en Marc Thierrij (Maxlead).

Het aantal mobiele zoekopdrachten bij Google is inmiddels de desktop ruimschoots voorbij. Zodanig zelfs, dat Google een ‘mobile first‘ aanpak heeft aangekondigd voor begin 2017. Er komt een aparte mobiele index en die wordt bovendien leidend.

Dat het Google al enige tijd menens is met mobiel bleek in 2015 al uit ‘Mobilegeddon’ en in 2016 uit Mobilegeddon 2.0 en nu dus uit hun aankondiging van een aparte mobiele index.

Social media zijn tegenwoordig overwegend mobiel. Zo kwam halverwege 2016 al 84 procent van de omzet van Facebook van mobiele advertenties. En 86 procent van de advertentieinkomsten van Twitter komt van mobiele apparaten.

Het percentage Nederlanders met een smartphone is inmiddels al ruim 86 procent (Q1 2016). De groei komt nu vooral van ouderen, want jongeren zonder smartphone bestaan (bijna) niet meer.

Volgens Statcounter haalde in oktober 2016  mobiel internet wereldwijd de desktop in.

wereldwijd-mobiel-internetgebruik

In Nederland is het mobiel gebruik ten opzichte van de desktop nog wat minder:

nederland-mobiel-internetgebruik

Bekijk bij Statcounter.

Het succes van de smartphone is niet verwonderlijk. Want voor de meesten van ons is onze smartphone als een zwitsers zakmes.

De smartphone is tegenwoordig onze eerste bron voor nieuws, weer en vermaak. Ook onderhouden we ons contact met de buitenwereld via e-mail en sociale media hoofdzakelijk via de smartphone.

Daarnaast meten we onze gezondheid en onze sportprestaties, vinden we de weg, leggen we ons leven vast met foto’s en video’s. We lezen boeken en tijdschriften. Spelen spelletjes. En nog veel meer. Allemaal op dat ene, kleine apparaatje. En, oja, soms bellen we er ook nog mee.

We zijn de fase van mobile first dus inmiddels voorbij. De realiteit lijkt steeds meer op een ‘mobile only’ wereld. Larry page zag deze ontwikkeling al in 2014 en zei toen: “We are no longer in a mobile first world, we are in a mobile only world”.

Volgens cijfers van Zenith zal in de loop van 2017 maar liefst 75 procent van al het internetverkeer wereldwijd afkomstig zijn van mobiele apparaten. In 2018 zou dit zelfs doorgroeien naar 80 procent. Ook zal volgens Zenith mobiel adverteren in 2018 desktop adverteren inhalen.

Kortom: als marketeer of ondernemer zal mobiel cruciaal zijn voor je beslissingen. En dan is het handig om te weten welke trends er allemaal spelen het komende jaar. Dit zijn een aantal belangrijke mobiele trends die wij voorzien voor het jaar 2017:

1) Mobiele ervaring doorslaggevend voor SEO

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Op 4 november 2016 kondigde Google in het Google Webmaster Central blog aan dat de zoekmachine zijn index ‘mobile-first’ gaat maken. “Vandaag zoeken de meeste mensen in Google op een mobiel apparaat”, schrijft Google. “Maar onze ranking systemen kijken typisch nog naar de dekstop versie van een pagina om de relevantie te bepalen. Dit kan problemen geven wanneer de mobiele pagina minder informatie bevat dan de desktop pagina. Om onze zoekresultaten bruikbaarder te maken voor alle gebruikers experimenteren we momenteel met een mobile-first zoekindex.”

Google legt in deze blogpost verder uit dat hun algoritmes uiteindelijk primair de mobiele versie van een website gaan gebruiken om pagina’s te ranken. Dit betekent dat als je website nu al responsive  of adaptive+responsive is je geen nadelen zult ondervinden. Maar als je een aparte mobiele website hebt die minder informatie bevat dan je desktop versie, kan dat in de loop van 2017 ervoor zorgen dat je website minder goed vindbaar wordt. In dat geval is het een goed idee om je website aan te passen. Bij voorkeur door over te stappen om een responsive ontwerp.

Als je een aparte mobiele website hebt die minder informatie bevat dan je desktop versie, kan dat in de loop van 2017 ervoor zorgen dat je website minder goed vindbaar wordt.

2) AMP en App streaming

Zo’n 82 procent van de tijd die mensen op hun smartphone doorbrengen, besteden ze binnen ‘native apps’. Tegelijkertijd zien we dat meer dan de helft van alle Google zoekopdrachten van smartphones afkomstig zijn. In 2015 introduceerde Google al ‘app indexing’. Daarmee kun je informatie vinden die in apps opgesloten zit.

Om de mobiele ervaring voor de gebruikers van de Google zoekmachine verder te verbeteren introduceerde Google in 2016 AMP (Accelerated Mobile Pages). AMP pagina’s zijn mobiele pagina’s die zijn geoptimaliseerd voor snelheid op smartphones. Daarnaast introduceerde Google  ‘App streaming’ binnen de zoekresultaten. Dat wil zeggen dat ze de ervaring van de native app volledig nabootsen binnen de browser. Zie de animatie hieronder voor een impressie:

Google app streaming

Afbeelding: Google

Vooralsnog werkt het alleen op Android, maar het aantal geschikte websites groeit gestaag. Als online marketeer in Nederland volstaat het voorlopig om een voor snelheid geoptimaliseerde responsive website te hebben. Maar AMP en App streaming zijn zeker ontwikkelingen om in 2017 goed in de gaten te houden, evenals progressive web apps die we verderop bij nummer 14 als aparte trend behandelen.

3) Gesproken zoekopdrachten

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

In ons eerdere artikel uit deze serie SEO Trends 2017 behandelen we een belangrijke trend voor zowel SEO als mobiel: gesproken zoekopdrachten (trend nummer 7). Aangezien dit ook een belangrijke mobiele trend is vermelden we het ook hier.

4) Adverteren op mobiel groter dan op desktop

Volgens recente cijfers van de IAB (branchevereniging voor digital advertising) stegen de mobiele advertentieinkomsten jaar over jaar met 89 procent tot 15,5 miljard dollar in de eerste helft van 2016 (VS). Bijna de helft (47%) van alle online advertentieinkomsten is al afkomstig van mobiel. Een jaar eerder was dat nog 30 procent. De groei van mobiel adverteren toont al dubbele cijfers sinds 2012. Een paar opmerkelijke getallen:

  • Inkomsten uit mobiel zoeken stegen 105% tot 7,3 miljard dollar.
  • Mobiele videoadvertenties stegen 178% tot 1,6 miljard dollar.
  • Mobiele display advertenties stegen 62% tot 6 miljard dollar.

Het is duidelijk dat de marketingbudgets het afgelopen jaar al flink zijn opgeschoven in de richting van mobiel. Maar er bestaat nog altijd een aardige discrepantie tussen de hoeveelheid tijd die consumenten besteden op hun mobiele apparaten en de hoeveelheid budget die adverteerders daaraan besteden vergeleken met desktop.

In 2017 zullen we daarom zien dat deze inhaalslag verder zal doorzetten. Voorziet jouw marketing budget al hierin? En zo ja, is je website er klaar voor?

5) Mobiele zoekers worden vaker klanten

Mobiele zoekers worden steeds vaker klanten. Hun zoekopdrachten zijn namelijk doorgaans doelgericht en urgent. Minder dringende zaken kunnen per slot van rekening wel wachten tot ze weer achter een computer zitten.

Consumenten gebruiken dan ook hun smartphones steeds vaker voor online aankopen. Op dit moment gebruikt al 80% van de mensen hun mobiel om te shoppen. Volgens dit onderzoek van PwC verwacht inmiddels 34 procent van consumenten dat hun smartphone hun belangrijkste apparaat zal worden voor online aankopen.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Als je wilt dat mobiele consumenten hun aankopen gaan doen op jouw website, zorg er dan wel voor dat die responsive is, want uit een ander onderzoek van McKinsey blijkt dat 40 procent van de mensen een zoekresultaat dat niet mobielvriendelijk is, zullen overslaan en hun aankoop doen bij een concurrent.

 6) Mobiel betalen gaat mainstream

Portemonnee vol kaarten en bonnen

Hier willen we toch allemaal wel van af?

De komende jaren wordt het gemeengoed om te betalen met je smartphone. Het afgelopen jaar zagen we daarvan de eerste duidelijke tekenen met de komst van Apple Pay en steeds meer smartphones met een NFC chip voor contactloos betalen.

Uit een rapport van eMarketer blijkt dat in de VS contactloos betalen het afgelopen jaar met 183 procent is gestegen. En voor 2017 verwachten ze weer ruimschoots een verdubbeling. Ze voorzien zelfs een groei met dubbele cijferst tot en met 2020:

mobiele-betalingen-emarketer

Uit onderzoek van Mitek, een bedrijf dat mobiele identificatie diensten levert,  bleek in augustus 2016 dat van millenials in de VS en het VK al 90 procent tenminste een keer per jaar een mobiele transactie doet. Een kwart zelfs een keer per dag.

Deze ontwikkeling kwam dus in 2016 al goed op stoom en zet in 2017 flink door. Slimme retailers spelen hierop in door apps te onwikkelen waarin ze hun loyaliteitsprogramma combineren met gemakkelijke betaalmogelijkheden.

Het ligt voor de hand dat consumenten graag af willen van al die losse betaalpassen, creditcards, loyalty cards en aankoopbonnetjes die ze nu in hun portemonnee proppen. Een slimme retailer zorgt ervoor dat hij zo snel mogelijk aan deze wens voldoet.

Tip: bewaar je loyalty cards in een handige app.

7) Conversational interfaces

Kunstmatige intelligentie, big data en slimme algoritmes gaan ervoor zorgen dat innovatieve bedrijven hun mobiele gebruikers steeds persoonlijker op hun wenken kunnen bedienen dankzij zogenoemde ‘conversational interfaces’. Daarbij praat je op een natuurlijke manier met je smartphone.

Zulke algoritmen kunnen nu al de beste tijden en locaties bepalen om push notificaties, e-mails en berichtjes te sturen op momenten dat ze het meest relevant zijn voor de ontvanger.

Maar in 2017 zullen we zien dat conversational interfaces aan belang gaan winnen. Zo zet Facebook sterk in op Messenger als het grote nieuwe platform na het web en de native apps. David Marcus, vice president of messaging bij Facebook, ziet bots als de grote drijvende kracht in een ‘post-app‘ wereld.

Een indrukwekkende demonstratie van de mogelijkheden die je de komende jaren kunt verwachten kun je zien in de video hieronder van ‘Viv‘, de volgende generatie virtual assistants.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Bedrijven die erin slagen zo persoonlijk te communiceren hebben straks een groot concurrentievoordeel ten opzichte van hun minder vooruitstrevende collega’s.

Maar misschien is het verstandig om nog even te wachten tot de kinderziektes eruit zijn (Microsoft CEO Satya Nadella blundert met een demonstratie van Cortana):

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

8) 24/7 Bereikbaarheid wordt normaal

Open 24 hours

bernie_moto_photo / Shutterstock.com

Hoe sterk we ons er ook tegen verzetten, het wordt steeds normaler om 24/7 bereikbaar te zijn. Voor je familie. Voor je vrienden. Voor je werk. De 24-uurs economie vaart wel bij de enorme proliferatie van smartphones.

Dit kun je een kwalijke ontwikkeling vinden. En in veel opzichten is dat ook zo. Maar het proces lijkt onomkeerbaar. En als individu moeten we ermee leren omgaan. Keuzes maken. Nee durven zeggen.

In 2017 zullen veel mensen deze realiteit onder ogen gaan zien en zich aanpassen. Voor marketeers zal het moeilijker worden om door de barrières heen te komen die mensen zullen opwerpen om zichzelf te beschermen.

Het beste wapen in deze strijd is om ervoor te zorgen dat jouw communicatie voor de ontvanger altijd waardevol is en op het juiste moment en in de juiste context wordt afgeleverd.

9) B2B omarmt mobiel adverteren

Na een wat afwachtende houding ten opzichte van mobile marketing, zagen we in 2016 een sterke toename van mobiel adverteren door B2B bedrijven.

Mobiel adverteren is zinloos wanneer de bezoekers uiteindelijk op een website belanden die ongeschikt is voor smartphones. Gelukkig zien we dat B2B-bedrijven in 2016 flink hebben geïnvesteerd in responsive websites. Inmiddles is ongeveer de helft van alle B2B-websites al responsive.

Deze ontwikkeling zet naar verwachting in 2017 sterk door.

10) Video domineert op mobiel

Van de millenials bekijkt al 48 procent video uitsluitend nog op hun smartphone of tablet. Dus zeker wanneer je je richt op een jonge doelgroep is mobiel video essentieel.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De consumptie van video content op smartphones groeit al een paar jaar hard. En de verwachting is dat dit ook van 2016 naar 2017 weer sterk zal groeien.

Nils van der Knaap: “Mobiele data is niet schaars meer. Dit komt de groei van mediagebruik als online video’s ten goede. Omdat ook de processorkracht toeneemt is het steeds minder nodig om een desktop te gebruiken om alledaagse dingen uit te voeren. TV kijken, shoppen en gamen gaat steeds beter op een mobiel apparaat.”

Adverteerders die de afgelopen tijd hebben geëxperimenteerd met video advertenties, zagen indrukwekkende resultaten. Geen wonder dat Google verwacht dat mobiel video de volgende stap wordt voor programmatic marketing.

“We zien enorme verschuivingen in hoe mensen content consumeren”, zegt Eve Goldman, head of programmatic bij Google tijdens The Drum. “Gebruikers consumeren veel video op tal van verschillende schermen. Dit biedt mooie kansen, maar stelt ons ook voor flinke uitdagingen.”

Toen in maart 2015 Meerkat en Periscope kwamen met hun live video streaming apps, was dat voor veel videopuristen vloeken in de kerk. Deze apps kozen er namelijk voor om de video’s verticaal (staand i.p.v. liggend) te tonen. Inmiddels is verticaal video volkomen normaal. Facebook Live en Twitter video introduceerden een nieuw format speciaal voor de smartphone: vierkant.

Als je in 2017 nog wilt opvallen tussen al het content geweld, kun je er haast niet omheen om video in te zetten.

11) Internet of everything

Het Internet of Things is nu al een aantal jaren een grote belofte voor marketeers. Al die data over het gedrag van consumenten! Een belangrijke rol bij het aan elkaar koppelen van al die gadgets en wearables speelt natuurlijk de smartphone. Sommige deskundigen spreken al over het ‘Internet of Everything’.

Een fenomeen waarbij je het Internet of Everything nu al aan het werk kunt zien is die van ‘Qantified Self’. Steeds meer mensen verzamelen continu data over hun lichaam met behulp van wearables en apps.

quantified-self

Quantified self pionier Chris Dancy meet zo’n beetje alles wat er aan hem te meten is.

Zelf doe ik er ook een beetje aan mee, want sinds twee en een half  jaar houd ik met m’n iphone bij hoeveel stappen ik elke dag zet. Ik streef naar een minimum van 10.000 per dag. Daarnaast weeg ik me elke dag. Dit zijn de eerste kleine stapjes naar een ‘quantified self’.

Cards Withings

Nieuwe technologie stelt ons in staat om de enorme hoeveelheid data die ons lichaam als het ware ‘uitstraalt’, uit te lezen en er analyses op los te laten. Dankzij de komst van kleine sensoren in combinatie met mobiele technologie en cloud computing is dit fenomeen in een stroomversnelling gekomen.

In 2017 is quantified self dankzij de grootscheepse verspreiding van wearables en sensors niet langer alleen alleen maar weggelegd voor ‘pioniers’. We omarmen het principe van quantified self massaal. De Ted Talk hieronder maakt duidelijk waarom:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De grote vraag is nu: “wat gaan de bedrijven die al die hardware, software en apps maken straks met die enorme stroom data doen?” Wat betekent dit voor mijn privacy?

Als marketer, kun je alvast beginnen na te denken over de kansen en bedreigingen die het internet of everything voor jouw organisatie betekenen.

Verkoop je fast food? Wat betekent het dan wanneer consumenten zich straks veel meer bewust zijn van de gezondheidsrisico’s van jouw product? Verkoop je sportkleding? Welke kansen biedt het integreren van sensors voor jouw merk? Om nog maar niet te praten van de aanzwellende hoeveelheid sensoren in woningen, winkels, kantoren, auto’s, etcetera.

12) Micro-interacties

Iedere dag heb je honderden kleine interacties met je verschillende apparaten. Elke keer als je de wekker op je smartphone uitzet, een notificatie ziet op het scherm van je telefoon, je een nummer overslaat in Spotify, of op de rem trapt, omdat een app je waarschuwt voor een flitser.

micro interactions

Afbeelding: Uxpin

Al die momentjes zijn zogenaamde ‘micro-interacties’. Een micro-interactie is een enkele, taakgerichte interactie met een apparaat. Goede micro-interacties gaan als vanzelf. Je hebt amper door dat het gebeurt.

Micro-interacties helpen bij drie specifieke functies:

  • Het communiceren van een status of feedback.
  • Het weergeven van de uitkomst van een actie.
  • Het ondersteunen van een actie op een scherm.

Gebruiksvriendelijke, intuïtieve micro-interacties zijn essentieel voor een goede, onbewuste, mobiele gebruikerservaring. Een gebruikerservaring die ervoor zorgt dat mensen een app of website graag willen blijven gebruiken.

Nu de meeste ontwerpers de grote lijnen van mobiel design aardig onder de knie hebben, verwachten wij dat ze in 2017 meer aandacht gaan besteden aan details. En daarmee aan het optimaliseren van de talloze micro-interacties.

Goede ontwerpers stellen daarbij de mens centraal volgens de principes van ‘human centered design’.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Martine de Meijer: “Mensen haken af als je website niet goed is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. En omdat er al meer zoekopdrachten via mobiel worden gedaan dan via desktop is dit super belangrijk. Bedrijven moeten nog beter inspelen op de micro-momenten.”

Nu is dan ook een goed moment om je bestaande mobiele applicaties eens grondig te evalueren. Hoe mensvriendelijk zijn ze eigenlijk? Wat kun je er voor 2017 aan verbeteren?

13) Cards 2.0

Een ontwerp trend die al een aantal jaren opgang maakt, is die van de ‘cards’.

Toch zien we cards als een belangrijke trend voor 2017 op het gebied van mobile design. Cards zijn inmiddels aardig doorontwikkeld. Zeker ook dankzij de massale overstap naar responsive web design. Cards lenen zich namelijk bijzonder goed voor responsive design. Daarom spreken we nu dan ook van ‘cards 2.0’.

We zien het gebruik van talrijke card varianten in zowel responsive websites als native apps. Soms zijn de cards een subtiel detail dat in een aparte laag over een achtergrond ligt, zoals bij Google maps.

Google maps

Soms zijn de cards bijna beeldvullend en bevatten ze veel informatie, zoals de stream van Soundcloud:

cards-soundcloud

Een van deze ontwikkelingen is ‘gelaagde cards’ volgens het Material Design principe. Daarvan gaan we in 2017 nog meer voorbeelden zien. Vooral voor mobiele websites en apps die veel content bevatten.

materialdesign-640

Door cards in lagen op elkaar te ‘stapelen’ en de gebruiker deze opzij te laten ‘swipen’ kun je een grote hoeveelheid content overzichtelijker presenteren op een klein schermpje dan in een lange scroll.

Google gebruikt sinds kort ook cards op de mobiele zoekresultatenpagina:

google-serp-cards

Cards zullen dan ook de komende jaren een belangrijke rol blijven spelen in mobile design. Als je van plan bent een nieuwe website of app te ontwikkelen, loont het zeker de moeite om je te verdiepen in de mogelijkheden van een ontwerp gebaseerd op cards. Vooral als het je lukt om je eigen draai eraan mee te geven.

14) Progressive web apps

instant-apps

De vraag of je een app, mobiele site of responsive website moet maken voor je mobiele gebruikers houdt menig marketeer bezig. In 2017 hoef je wellicht niet meer te kiezen. Want de universele oplossing lijkt gevonden: progressive web apps. Van deze websites die aanvoelen als native apps gaan we er de komende jaren veel meer zien.

Marc Thierrij: “Progressive web apps (PWAs) lijken de native apps zoals wij die kennen in sommige gevallen te gaan vervangen. Waarom zou ik een nieuws app van 80mb downloaden als ik artikelen ook via een PWA met vrijwel dezelfde functies kan lezen. Een PWA hoef je niet fysiek op je telefoon te installeren maar wordt online geladen en kan ook offline gebruikt worden. Een PWA kan mij ook push notificaties sturen wanneer er bijvoorbeeld belangrijk nieuws is.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

“Progressive Web Apps zijn een van de meest opwindende nieuwe ideeën op het web.” – Google

Google Webmaster Central Blog op 9 november 2016: “Progressive Web Apps profiteren van nieuwe technologieën om het beste van native apps en het beste van het web samen te brengen. Ze zijn een van de meest opwindende nieuwe ideeën op het web.”

Tip van Google: Zorg ervoor dat je Progressive Web Apps goed indexeerbaar zijn. Hier kun je lezen hoe je dat doet: Building Indexable Progressive Web Apps.

Een handige manier om websites te maken die aanvoelen als native apps is Instant Apps van Famous.co:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

16: Ontwerp Phablet first. Kijk niet meer terug naar die 320×480 pixel iPhone 1, maar geef voorang aan 720×1080 op minimaal 4,5-5 inch.
Oh, en bij responsive verdwijnt er op mobiel nog te veel content van de desktop. Hidden divs, gruwelijke trend. Google ziet het wel, maar de klant niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond