Deel dit artikel
-

Google schaft Europese bureaubonus af

Google Nederland stopt per 2009 met het uitdelen van financiële en immateriële bonussen aan advertentiebureaus of -bemiddelaars die het zoekbedrijf veel omzet opleveren.

"Er komt een level playing field voor grote en kleine adverteerders", zegt Googles Nederlandse baas Marc Duijndam in semi-correct Nederlands vanuit het Amerikaanse hoofdkantoor van de zoekgigant. "Per 2009 stoppen we in Europa met "best practices funding'."

Tussen 3 en 8 procent vergoed

'Best practices funding' is een programma waar 2.000 Europese specialisten nu nog van profiteren. Dat zijn advertentie- en mediabureaus en zoekmachinemarketeers die Google vanaf de Europese beginjaren veel extra omzet opleverden. In ruil daarvoor kregen ze tussen de 3 en 8 procent van hun betalingen aan Google terug, afhankelijk van hun bestedingen aan het AdWords-programma.

Duijndam: "Toen we in Nederland begonnen in 2003 hebben we voor het daarop volgende jaar al de bureaucommissie afgeschaft. Dat moest wel omdat we met een veilingmodel werken om de prijs voor een advertentieklik te bepalen." De bureaukorting van 15 procent geldt elders in de mediabranche nog steeds. "In 2006 zijn we begonnen met 'best practices funding', ook wel BPF."

De financiële vergoedingen werden afgelopen jaren gegeven om adverteerders te stimuleren om hun reclamegeld bij Google uit te geven. Ook Yahoo heeft een vergelijkbaar systeem in bedrijf in Europa. BPF omvat, volgens Google-volger Danny Sullivan, behalve een bonusstructuur ook immateriële vergoedingen zoals training, marktonderzoekscijfers en goede helpdeskondersteuning.

Teruggeven aan klanten

Per jaar werd bekeken of Google het BPF-programma voort zou zetten. Duijndam: "In 2008 gaan we er onder bepaalde voorwaarden nog mee door. In 2009 stopt het. Onze klanten hebben nu 5 kwartalen de tijd om hún klanten hierover te informeren."

Sommige bureaus geven de bureaubonus deels of helemaal terug aan hun adverterende klanten. Anderen strijken de volledige bonus zelf op.

De informatie over BPF op Google's advertentiesite is karig. Een vergelijkbaar programma heeft op de Amerikaanse markt nooit bestaan.

Bron foto: Zzzack (CC)

Deel dit bericht

5 Reacties

Bas Hof

Ik denk dat het een goede stap in de richting is en dat er meer openheid over komt. Het wordt dan makkelijker voor de kleinere bureaus te concurreren met de grotere bureaus die bijv. 6-8% krijgen.  Ook wordt de markt steeds volwassener en zullen de professionele bureaus ook steeds meer proberen om gelijkheid te krijgen in de prijsstelling van de partijen in de markt. Vanuit IAB is er al een taskforce Serach ( http://www.iab.nl/tfsearch.phtml ) opgezet waarin deze partijen (concurrenten) met elkaar proberen consensus te vinden over prijsstelling, training, certificering, onderzoek etc. Gelijke concurrentie. Wij zijn er klaar voor. Bas

peter van schaik

Waarin deze partijen (concurrenten) met elkaar proberen consensus te vinden over prijsstelling?? Zal de NMA leuk vinden

Bas Hof

Consensus in de zin van vanaf het 0-punt beginnen met prijsstelling ipv. bijvoorbeeld -8%. Er zal altijd concurrentie zijn en ook met verschillende businessmodellen worden gewerkt, maar dan gaat het tenminste op een meer doorzichtige manier dan het op dit moment gaat. Het zal ook voor de adverteerder duidelijker worden dat ze niet meer alleen op prijs hun keuze moeten/kunnen maken, maar meer op andere criteria zoals kwaliteit van het bureau, advies, getraind personeel, etc.

Jeroen Happel

Daar sluiten wij ons volledig bij aan: eerlijke concurrentie op basis van prijstransparantie, en onderscheidend vermogen in type en kwaliteit van dienstverlening.

Robbert ten Kate

En ik sluit me daar ook bij aan 🙂 Hoe transparanter, hoe beter. Een veel gehoorde klacht van klanten is dat het erg moeilijk is om overzicht te krijgen met betrekking tot prijzen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond