Deel dit artikel
-

Google Shopping troeft Amazon Product Ads af

Amerikaanse webwinkels die op Google Shopping adverteren, krijgen twee keer meer verkeer uit Google dan uit het vergelijkbare advertentieprogramma van Amazon.

Dat beeld schetst weblog CPC Strategy Blog op basis van vergelijkend onderzoek onder verscheidene KPI’s bij Google Shopping en Amazon Products Ads. Dat zijn advertentieprogramma’s waarbij adverteerders, doorgaans webwinkeliers, reclameruimte inkopen op hun producten te kunnen tonen in de marge van zoekresultaten c.q. productpagina’s op de twee platformen.

Google Shopping is net nog geen decennium in Beta geweest, onder verschillende namen, en sinds kort het is dan toch een officieel product. In Amerika ging het eerst live en in Nederland een week geleden. Adverteerders kunnen Shopping niet meer gratis gebruiken. Ze kunnen hun producten met afbeelding, tekst en link adverteren op een wijze die bekend is van AdWords.

Amerikaanse adverteerders hebben een paar maanden meer ervaring dan Nederlandse. En uit cijfers van CPC Strategy Blog blijkt dat Merchants (winkeliers) waarschijnlijk niet al te ontevreden zijn over Shopping.

Vergeleken met Amazon Product Ads levert Google 120 procent meer verkeer op dan Amazon tegen een klikprijs die een kwart lager ligt (30 dollarcent versus 41 dollarcent). Amazon wint het wel op de KPI Conversieratio: 2,8 versus 2,4 procent.

De conclusie van CPC Strategy Blog is dat Google Shopping in Amerika op dit moment zo’n dertig procent goedkoper is. De cpc-kenners laten echter ook zien dat de cijfers nog erg fluctueren.

Foto: Neil Bird (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Bas

Interessante analyse. Iemand een idee hoe succesvol Google PLA in Europa (of misschien wel in NL) is?

Erwin Boogert

Ten opzichte van welke andere dienst zou je het (willen) vergelijken?

Bas

bijvoorbeeld tov Google Adwords in NL/ EU of wellicht Amazon Product Ads in UK of DE

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond