Deel dit artikel
-

Google tekent Carrefour voor voiceshopping in Frankrijk

Franse consumenten kunnen vanaf begin 2019 de dagelijkse boodschappen gaan doen door tegen een apparaatje van Google te praten: een smartphone of een slimme speaker. Daartoe tekende supermarktketen Carrefour een samenwerking met het technologiebedrijf die ook grote impact heeft op de backoffice.

Carrefour is de eerste supermarktketen die verswaren gaat verkopen via Google Assistant in Frankrijk. Orders worden bij klanten thuis bezorgd of afgeleverd bij een pick-uppoint bij een nabij filiaal.

Financiële details zijn niet bekendgemaakt, deels ook omdat het contract meer elementen kent dan alleen voiceshopping. Carrefour belooft namelijk ook dat al zijn 160.000 werknemers overgaan op G Suite. Dat is het online softwarepakket met onder meer Gmail, Calendar, Drive, Hangouts, Docs voor zakelijk gebruik. De supermarkt betaalt een x-bedrag voor het aantal gebruikers.

Dat is een automatiseringsbeslissing geweest. De Fransen hadden ook voor en pallet van concurrerende diensten kunnen kiezen of een pakket als Office 365 van Microsoft. Voor voicediensten hadden ze enkel bij Amazon terecht gekund, wiens Echo-apparaten sinds deze maand Frans verstaan en spreken.

Als extra binnen de deal spreken Google en Carrefour af dat ze komende zomer een innovatielab opzetten waarin ontwikkelaars van de supermarkt samen met Cloud AI-experts van Google werken aan het ontwerpen van nieuwe gebruikerservaringen. Dat wil zeggen: het design van de AI-conversaties inrichten.

Na een internationale campagne op grote techbeurzen in de VS en Europa is Google nu bezig met lokale reclamecampagnes voor Google Assistant en Home. Die werden onlangs geactiveerd in Duitsland en Frankrijk. Het ligt voor de hand dat ze flink in de bus zullen blazen in andere EU-landen zodra de voice-assistant daar live gaat.

Foto: Montse PB (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond