Deel dit artikel
-

Half miljoen voor persinnovatie

NDC mediagroep, Twentsche Courant en Blendle zijn enkele van de partijen die subsidie hebben gekregen in het kader van de tijdelijke subsidieregelingen Persinnovatie en Regionale samenwerking. In totaal is 469.837 euro toegekend.

In totaal zijn 53 aanvragen ingediend, met name voor mobiele apps. NDC kreeg een ton voor de ontwikkeling van de ‘Woonplaats App’, de huis-aan-huiskrant van de toekomst. Een gepersonaliseerde app, waarin lokaal nieuws gecombineerd wordt met allerlei praktische informatie waaronder gemeentelijke dienstverlening. Binnen dit project wil NDC mediagroep in eerste instantie voor zestig woonplaatsen een app gaan ontwikkelen, waarbij het uitgangspunt niet de lokale huis-aan-huisbladuitgave is, maar alle informatie in je eigen postcodegebied.

Uitgeverij Fosfor krijgt 90.000 euro voor de ontwikkeling van longform-apps voor de Nederlandse markt. Het achterliggende motief hierbij is het behoud van het lange journalistieke verhaal (tussen 2000 en 60.000 woorden), dat volgens Fosfor langzamerhand aan het verdwijnen is uit krant en tijdschrift. Men gaat twee apps voor longform-journalistiek ontwikkelen: een gewone en een verrijkte versie à la die van het Amerikaanse The Atavist.

Blendle gaat losse, betaalde artikelen van uitgeverijen verkopen via een HTML5-app die beschikbaar is voor pc, tablet en smartphone. Gebruikers kunnen met de app losse artikelen kopen van (tot nu toe) De Groene Amsterdammer, TMG, NDC Mediagroep, Erdee Media Groep en Hearts Magazines. Vernieuwend ten opzichte van andere initiatieven is met name de opzet van een sociaal netwerk in de app. Elke gebruiker van Blendle kan andere gebruikers volgen, vergelijkbaar met Twitter. Zo is te zien welke artikelen vrienden en collega’s lezen en welke artikelen bekende Nederlanders zoals Alexander Klöpping en Frits Wester aanraden.

De BV Digital First krijgen 24.800 euro voor het inbouwen van betaalde auteurskanalen in De Nieuwe Pers, de digitale voortzetting van gratis krant De Pers. Daarmee ontstaat er tussen (freelance) journalisten en hun lezers een rechtstreeks contact en met name ook een verkoopkanaal voor journalistieke content. Journalisten kunnen daardoor hun werk zelf uitgeven, zonder tussenkomst van een uitgever, en hebben met De Nieuwe Pers een distributiekanaal dat bereik verzorgt en een betaalmechanisme levert.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond