Deel dit artikel
-

Hands-on: Renault ZOE Bose

De Renault ZOE Bose ziet er bijna hetzelfde uit als de originele ZOE uit 2011, alleen de kleur is gewijzigd. Binnenin vind je echter een nieuwe motor en een nieuwe batterij. Een batterij die zomaar eens een kentering in elektrisch rijden in Nederland teweeg kan brengen.

Tot nu toe had de ZOE namelijk slechts een rijbereik van rond de 150 km, zoals de meeste EV’s. Dat betekent goed plannen, vaak laden en hopen dat er een laadpaal vrij is op plaats van bestemming. De Z.E.40 heeft dankzij de nieuwe batterij een actieradius van rond de 300 km gekregen (400 km volgens de NEDC-norm). De grens van 300 km schijnt een kritische grens te zijn, waarbij de rijder op een andere manier van een EV gebruik gaat maken. Want geen laadstress meer, niet elke dag aan de laadpaal en afspraken aan de andere kant van het land worden ineens ook mogelijk. Allemaal zaken die enorm bepalend zijn voor de EV-ervaring en voor de overstap van conventioneel naar elektrisch rijden.

ILLUSTRATIONS TECHNIQUES RENAULT ZOE (B10) - PHASE 1 - MODEL YEAR 2017

Je zou verwachten dat er gewoon een twee keer zo grote batterij in de ZOE is geplaatst. Wat betreft vermogen klopt dat ook, van 22 kWh naar 41 kWh. Maar de batterij an sich is niet groter geworden. In samenwerking met LG Chem heeft Renault het ontwerp namelijk zo kunnen aanpassen dat er nog steeds gebruik wordt gemaakt van 192 cellen, verdeeld over 12 modules. Waarbij de chemie van de cellen is verbeterd en de hoeveelheid actieve materialen verhoogd en dichter op elkaar is geplaatst. In combinatie met de nieuwe R90-motor van de autofabrikant, die een stuk effectiever is dan de Q90, levert dit een dubbel rijbereik op ten opzichte van de standaard ZOE uit 2011.

De batterij is tevens sneller op te laden via de door Renault gepatenteerde Caméleon-lader, die zich aanpast aan het beschikbare vermogen van een laadpunt. Bij een punt met 43 kW kun je dan in 30 minuten de actieradius met 120 kilometer laten toenemen.

Bose
Er zijn vier verschillende versies van de ZOE: Entry, Life, Intens en Bose. De Entry heeft een instapprijs van 22.180 euro, exclusief de huurkosten van de batterij (in dit geval de standaard 22 kWh -batterij). De versie die wij hebben gereden, de ZOE Bose, is meteen ook de duurste variant, met een prijs van 30.180 euro, exclusief de batterijhuur voor de nieuwe Z.E.40-batterij.

Afhankelijk van het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt, betaal je zo gemiddeld tussen de 59 tot 119 euro per maand alleen voor de batterij-huur. Kopen is bij Renault tegenwoordig ook een optie, maar tel dan maar gerust achtduizend euro bij de aanschafprijs op. Dan kun je de ZOE Bose vanwege de prijscategorie vergelijken met een BMW i3, Volkswagen eGolf en een Mercedes B250e.

Doe je dat, dan legt de ZOE het op sommige punten af. Deze Renault blijft namelijk een stadsauto, hoe ver je er ook mee kan rijden. Op de snelweg merk je wel dat je toch een slordige 1500 kg onder je hoede hebt. Vooral bij inhaalmanoeuvres wordt het gezellige waggelen iets meer wankelen. Hij trekt het gewicht overigens makkelijk met zich mee en als de ECO-stand uitstaat, schiet je zelfs op de snelweg in een snelle sprint. En daalt je rijbereik evenredig mee. Wat dat betreft hebben de eGolf en de B250e een veel prettigere wegligging.

new_renault_zoe_yttriumgrey_yb_15

Goedkoop
Het meest luxe model zou volgens Renault stijl en elegantie moeten uitdragen. En is als enige in de speciale kleur Gris Yttrium te verkrijgen, met 16-inch lichtmetalen wielen in de kleur Noir Diamanté. Smaken verschillen, maar de ZOE heeft een vriendelijk gezellig uiterlijk en die stoere kleuren zorgen er niet voor dat dat verandert. Sterker, het wordt er een beetje saai autootje van. De binnenkant is evenzo saai en straalt met verchroomd plastic voor mij iets goedkoops uit. De stoelen zijn daarentegen prachtig afgewerkt met een hoge kwaliteit bruingrijs leer. Jammer dat ze niet super comfortabel zijn, ze zijn aan de zachte kant. Gelukkig zit er wel een lendensteun in en zijn ze allebei te verwarmen.

Zoals de naam al aangeeft, heeft deze uitvoering een speciale audioset van Bose aan boord. Twee tweeters bovenin het dashboard, twee mid-drivers in het voorportier, twee fullrange-drivers in de achterportieren én een Richbass woofer in de kofferbak. Eerste indruk: een strak geluid, met zacht hoog en redelijk gedetailleerd. Misschien iets te dreunerig met een gebrek aan een hele diepe laag, waardoor het uiteindelijk allemaal net iets te stoterig klinkt.

Connected
Dat niet alleen de accu is verbeterd, is te merken aan de connectiviteitsmogelijkheden van de ZOE. Deze zijn met Z.E. Trip en Z.E. Pass uitgebreid, die vanaf de tweede helft 2017 pas ten volste kunnen worden benut. Net zoals bij Tesla kun je met Z.E. Trip van tevoren bepalen waar je eventueel moet bijladen om een bepaald doel te bereiken. Dit kan tevens vanuit een locatie buiten de auto via een app worden bepaald, waarbij er ook nog rekening wordt gehouden met de omstandigheden op de weg. Met Z.E. Pass kunnen ZOE-rijders betalen voor het opladen bij de meeste laadstations in Europa, zodat een route door heel Europa mogelijk is. Betaling verloopt via de app of een RFID-betaalkaart. Via de app is de auto overigens ook op afstand te bedienen en is de het opladen van de batterij te programmeren en de temperatuur van het interieur in te stellen.

Conclusie
De Renault ZOE Bose is een prima 5-deurs EV, met name geschikt voor stadsverkeer, maar is de bolide door de nieuwe Z.E. 40 accu nu ook voor langere afstanden te gebruiken. Zonder enige laadstress. Het is zelfs op dit moment de enige elektrische auto in deze prijsklasse die in de praktijk een actieradius van 300 km biedt en beschikbaar is. Tot het moment dat de andere merken eenzelfde rijbereik in deze prijsklasse kunnen leveren, heeft Renault met de ZOE een hele sterke troef in handen.

renault-zoe-6590683

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond