Deel dit artikel
-

Hannah Wickes (Ecosia): ‘We stimuleren burgerlijke ongehoorzaamheid’

Met iedere nieuwe lockdown die werd aangekondigd, zag Ecosia zijn gebruikscijfers pieken. De Duitse ‘zoekmachine die bomen plant’ raakt een snaar bij zijn overwegend jonge doelgroep die in actie wil komen tegen klimaatverandering. Het bedrijf nestelt zich bovendien in steeds meer ecosystemen en groeit met een afwijkend bedrijfsmodel uit tot een aantrekkelijk alternatief voor regulars als Google en Bing. “Het bedrijf is van zichzelf en kan nooit verkocht worden”, stelt Chief Marketing Officer Hannah Wickes.

Menig techoplossing ontstaat doordat de makers ervan tegen een probleem aanlopen in hun directe omgeving. Veelal gericht op snelheid, gemak of vrijheid. De Duitse businessstudent Christian Kroll besloot te gaan reizen om inspiratie op te doen voor een nieuw businessmodel en raakte via landen als Argentinië en Brazilië diep onder de indruk van de negatieve impact van ontbossing. Zijn techkennis koppelde hij aan een aardse zaak: elke zoekopdracht via Ecosia draagt bij aan het planten van bomen waar die het meest nodig zijn – gefinancierd uit advertentie-inkomsten. Naar eigen zeggen vloeit zo’n tachtig procent van de winst naar bebossingsprojecten. Met als resultaat dat er sinds de start in 2009 ruim 132 miljoen bomen zijn geplant. Die niet alleen de natuur moeten herstellen, maar ook gemeenschappen, doordat locals er werk uit kunnen halen. En er zijn niet alleen projecten in verre landen, maar bijvoorbeeld ook in Engeland, rond ziekenhuizen waar de luchtkwaliteit steeds minder werd. Wickes: “Het geeft veel voldoening als je gebruikers achter zo’n doel weet te krijgen en echt verschil maakt.”

Je wilt magazine content lezen. Log in of meld je aan voor Emerce Premium!

  • Krijg toegang tot Premium content
  • Gratis tickets voor E-commerce Live! en Digital Marketing Live!
  • Ontvang de print-specials EGUIDE en Emerce 100