Deel dit artikel
-

Harm Linssen landenbaas myThings Nederland

Retargetingspecialist myThings uit Israël stelt Harm Linssen aan als baas over zijn Beneluxkantoor.

Hij volgt daarmee Tanja Sanders op, die het lokale kantoor een jaar geleden opende. Zij richt haar aandacht op nieuwe landen als Turkije, Scandinavië en Polen.

Linssen werkte tot twee jaar geleden bij Netsociety in de specialismes affiliatemarketing en display advertising.

“Ons algoritme maakt gebruik van een multidimensionale segmentatie van bezoekers, waardoor we in staat zijn om performance based retargeting naar een nog hoger niveau te brengen en marketeers in de Benelux de kans te bieden omzetgroei te realiseren op een post click CPA-basis. Het slim gebruik van beschikbare data zal daarbij een steeds grotere rol gaan spelen.”

MyThings trok in maart van dit jaar nieuw extern kapitaal aan van het investeringsfonds van Orange en Publicis. De verworven vijftien miljoen euro wordt in technologie gestoken en internationale expansie. Het bedrijf is naar eigen zeggen een van de eersten die Googles real time bidding API implementeerden. Het platform heeft aansluitinge op elf andere RTB-exchanges en handelt dagelijks vijfhonderd miljoen bidrequests af.

Deel dit bericht

16 Reacties

A. Elswout

vijfhonderd miljoen cookiedrops zul je bedoelen.

Sabrina

Dit is net zo’n stalking partij als Criteo en degene die door de cookiewet hopelijk aangepakt zullen worden.

Walgelijk slechte manier van internet marketing en precies hetgeen waarvoor de cookie wet bedoeld is. Aanpakken dus OPTA!

Harmen Visscher

Hoewel ik bovenstaande reactie begrijp is het zeker niet zo dat alle consumenten de dynamic retargeting banners als negatief ervaren. Meerdere van onze klanten hebben hier onderzoek naar gedaan en daaruit blijkt dat de gemiddelde consument de banners niet minder waardeert dan de andere banners / commerciële uitingen die deze te zien krijgt.

Zelf ben ik, met het oog op de cookiewet, benieuwd wat partijen als MyThings en Criteo gaan doen om opt-in’s te verzamelen.

Daniel

Wat een primaire reacties van de eerste twee personen die reageren. Bijna elke (gratis) website maakt gebruik van advertenties en dus van cookies. Men schijnt zich veelal niet te realiseren dat zonder inkomsten veel websites het heel moeilijk gaan krijgen. Retargeting is slechts een vorm van adverteren dat niet alleen vaak meer opbrengt voor de publisher dan reguliere cpc (we hebben het hier vaak over de unsold invetory van een website), maar ook nog eens als minder storend ervaren wordt door de gebruikers van de website. Grappig/naief dat mensen denken dat je zonder dit soort partijen geen advertenties meer zal zien op je website.

R. Heinen

Gefeliciteerd Harm!

JP

De eerste twee reacties moeten we maar even negeren. Net als Harmen ben ik benieuwd hoe ze hun diensten gaan aansluiten op de cookie wetgeving. Op zich is er denk ik niets mis met retargetting, mits het op de juiste wijze en in de juiste hoeveelheid wordt toegepast en daar gaat het nu nog te vaak mis.
Hdet verbaast mij dat als ik bij Wehkamp op bijvoorbeeld een grasmaaier zoek, ik tot in den treure achtervolgt wordt met advertenties van exact die grasmaaier die ik bekeken heb. Daarin kunnen een aantal dingen beter.
1. Minder volume, het is nu echt heel veel
2. Variatie. Als ik die grasmaaier niet koop wil ik misschien een ander type.
3. Toepassen beschikbare data. Als ik die grasmaaier daadwerkelijk aanschaf bij Wehkamp blijf ik nu achtervolgt worden door dezelfde advertentie. Nutteloos, want ik heb al gekocht. Pas dus deze kennis toe en adverteer bijvoorbeeld met accessoires zoals een bijbehorende stroombalen, reinigingsmiddelen of iets dergelijks.

Boudewijn Beks

gefeliciteerd Harm!

Harmen Visscher

@JP
Aangaande je genoemde punten:

Adverteerders en partijen als Criteo/MyThings zijn er bij gebaat om een maximaal rendement te realiseren (voor de adverteerder) en zullen, als ze voldoende data hebben, naar mijn mening daarom niet bewust ‘te veel’ gaan banneren.

Je opmerking aangaande variantie is een goede. Onlangs heb ik onderzoek laten doen voor enkele klanten en daaruit bleek dat 40% van de, door dynamic retargeting aangeschafte producten, uit de ‘recommendation engine’ kwamen en dus niet in het initiële sitebezoek waren bekeken.

De systemen moeten, in het geval je product X hebt gekocht, je deze inderdaad niet meer laten zien. Voor zover ik weet zit dat ook in de algoritmes ingebakken. In de praktijk zie ik dan ook dat juist de dynamic retargeting campagnes die zich richten op de mensen die al geconverteerd hebben de beste ROI hebben.

Philippe

Gefeliciteerd Harm!! Kom je dan ook wat vaker naar Nederland naar jullie mooie nieuwe kantoor?
@ Harmen; targeting op bezoekers die al geconverteerd zijn werkt met name goed bij retailers. Maar dat is logisch, je toont banners aan vaste klanten die waarschijnlijk toch al zouden kopen. Ik noem dit pure cookiedropping. Dit is hetzelfde als branded adwords.

AP

Wij hebben Criteo en MyThings uitgebreid getest. hier onze bevindingen:

@JP

“Daarin kunnen een aantal dingen beter.”
Groot verschil tussen MyThings en Criteo:
“1. Minder volume, het is nu echt heel veel”
Criteo optimaliseert op clicks (CPC) MyThings op conversie (CPA). Wij hebben beide engines getest en de MyThinsg engine is veel geavanceerder dan de Criteo engine. Criteo heeft er baten bij om zo veel klikken als mogelijk te genereren (dus veel banners laten zien die niet converteren). MyThings heeft er baten bij weinig banners te laten zien die direct converteren.

“2. Variatie. Als ik die grasmaaier niet koop wil ik misschien een ander type.”

Criteo banners zijn erg simpel – laten altijd weer de zelfde producten zien. De MyThings engine wisselt naar een tijd van niet converteren de inhoud naar andere producten of geeft speciale acties of kortingen weer.

“3. Toepassen beschikbare data. Als ik die grasmaaier daadwerkelijk aanschaf bij Wehkamp blijf ik nu achtervolgt worden door dezelfde advertentie.”

MyThings unpixelt de gebruiker naar de aankoop. Dus als gebruiker iets koopt verdwijnen de banners. Criteo zegt dat dit technisch niet mogelijk is. In waarheid is het technisch mogelijk maar Criteo heeft er baten bij om veel banners te laten zien ook naar de aankoop omdat ze op klik optimaliseren.

Dus als jullie retargeting willen toepassen (als dit in toekomst ueberhaupt nog mogelijk is in NL) dan kies voor de betere engine: MyThings. Anders jaag je de gebruikers op ten kosten van de inkomsten van Criteo.

Harmen Visscher

@Philippe je zegt “Maar dat is logisch, je toont banners aan vaste klanten die waarschijnlijk toch al zouden kopen. Ik noem dit pure cookiedropping. Dit is hetzelfde als branded adwords”

Interessante benadering. Ikzelf weet niet hoe logisch dit is :
– Ik weet niet of alle kopers meteen ‘vaste klanten’ zijn en dat het daarmee ‘logisch’ is dat de mensen die eens hebben gekocht daarna meteen weer kopen.
– Er van uitgaande dat je attribueert op een klik en niet op een view en dat de getoonde producten na een gedane aankoop gebaseerd zijn op een recommendation lijkt me de benaming ‘cookiedropping’ niet helemaal fair.
– Bij navigational/branded search vind ik het inderdaad ook niet fair om hier conversies aan te attribueren want de zoekopdracht is een gevolg van andere marketing efforts. Bij dynamic retargeting op al geconverteerde bezoekers lijkt me dat toch anders. Echter zou je zoiets eens goed moeten onderzoeken door het doen van een A/B test. Ik ken adverteerders die dit hebben gedaan en daar bleek niet uit dat het retargeten van al geconverteerde visitors geen toegevoegde waarde had.

Philippe

@ Harmen, Kun je dat onderzoek met ons delen?

Harm Linssen

Bedankt voor de aangebrachte nuances door Harmen, Daniel en JP.

@AP: bedankt voor de positief uitvallende vergelijking. Wel jammer dat je reactie anoniem is. Wil je je hier bekend maken of mij anders een email sturen? Ik hoor graag meer over de resultaten van de vergelijking.

@Philippe: ik zal uiteraard zeer regelmatig in Nederland zijn en we zijn druk bezig lokaal een sterk team neer te zetten. Hierover volgt zeer binnenkort meer nieuws. Het al dan niet targeten van mensen die al hebben gekocht is een keuze van de adverteerder. Het leidt vaak tot extra aankopen en is zeker geen cookie dropping. Als iemand net schoenen heeft gekocht en daarna nog banners te zien krijgt, dan kan hij of zij worden verleid tot een extra aankoop die anders bij een andere winkel of mogelijk helemaal niet zou hebben plaats gevonden. Evenals bij de inzet van een branded Adwords campagne is de adverteerder bereid te betalen voor een herhalingsaankoop.

Voor wat betreft het verkrijgen van opt-ins en het voldoen aan de nieuwe wet het volgende:
Er is een nieuw tijdperk aangebroken vanwege deze wet en er is nog veel onduidelijk ( http://webwereld.nl/nieuws/110730/nederland-overvallen-door–snelle–invoer-cookiewet.html). Door heel Europa gebruiken retailers en websites verschillende technieken om te voldoen aan de regelgeving en om opt-in te verkrijgen. In de meeste gevallen door simpelweg de toegang tot de site afhankelijk te maken van de acceptatie van cookies of zelfs het bieden van een beloning in ruil voor de opt-in. Vanzelfsprekend houdt myThings zich aan de wet en IAB richtlijnen.

Wat heb web mede zo interessant maakt is de persoonlijke gebruikservaring. Die is voor iedereen anders en advertenties zijn daar m.i. een onderdeel van. Zoals Harmen terecht aangeeft zijn er ook veel consumenten die persoonlijke en relevante advertenties kunnen waarderen. Toevallig is daarover vandaag een leuk artikel verschenen: http://www.clickz.com/clickz/column/2185519/forget-track-targeted-ads

@Boudewijn en Rudie: dank voor de felicitaties!

Piet-Hein Kerkhof

@Harm, gefeliciteerd – het is een mooie uitdaging.

Beste AP,
Er is al veel gezegd, dus ik hou het kort. Er is een aantal producteigenschappen en -mogelijkheden dat waarschijnlijk niet helemaal goed is overgekomen. Veel van de dingen die je noemt heb je namelijk als adverteerder volledig zelf in de hand.

Ik zou het waarderen als je me belt zodat ik eventuele misverstanden uit de wereld kan helpen.

Groeten,
Piet-Hein

Leon Gerrits

Harm, proficiat. Wanneer ben je weer in Nederland zodat we dit kunnen vieren?

Harm Linssen

Dank voor de felicitiaties. Ik ga binnenkort op vakantie en zal de 2e helft van juli weer in Nederland zijn. Dan spreken we zeker wat af!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond