Deel dit artikel
-

Hasbro pleegt strategische mobiele overname

Spel- en speelgoedfabrikant Hasbro neemt voor 120 miljoen dollar een meerderheidsbelang in mobiele app-ontwikkelaar Backflip Studios.

Daarmee koopt Hasbro in feite kennis en een platform om zijn spelgoedmerken uit de fysieke wereld een plaats te geven in de mobiele wereld. Backflip krijgt toegang tot het intellectueel eigendom van zijn nieuwe moederbedrijf en kan de spelletjes en het speelgoed functioneel gaan enten op telefoons en tablets.

De aankoop van zeventig procent van de aandelen is vooral een strategische. Het concern heeft zelf weinig of geen mobiele kennis. Backflip Studios op zijn beurt is een bekende naam in de mobiele spelletjeswereld en weet hoe het een concept of merk op aansprekende wijze kan vertalen naar kleine aanraakschermen.

De leiding van het de mobiele ontwikkelaar blijft in dienst en houdt een minderheid van de aandelen om hen te motiveren. Backflip mag op eigen titel spelletjes blijven maken, al zal het ook een zeker minimum aan Hasbrotitels moeten mobiliseren. Daarover doen de bedrijven echter geen uitspraken.

Games waren in het eerste kwartaal van 2013 goed voor ruim eenderde van de omzet van 664 miljoen dollar.

Hasbro werkt voor de verkoop van zijn merkartikelen doorgaans samen met retailers. Zelfs in het mobiele domein leende het als merkexploitant de rechten over Star Wars uit aan Rovio om een ruimteversie van Angry Birds te maken. Met deze overname krijgt het toegang tot een direct verkoopkanaal in de downloadwinkels van Apple en Google.

Backflip Studios levert naar verwachting geen of een hele kleine bijdrage aan de nettowinst over het huidige boekjaar, aldus het bedrijf in een verklaring.

Hasbro’s werkwijze in schematische voorstelling:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond