Deel dit artikel
-

Helft consumenten verkoopt via marktplaatsen

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten verkoopt (tweedehands) producten en diensten via internet of apps. In de meeste gevallen gaat het om de productcategorieën huis & tuin, kleding & schoenen en elektronica. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders.

Online verkopers maken hun keuze voor een marktplaats voornamelijk op basis van gebruiksgemak (42%). Ook de populariteit (35%) van het platform is een belangrijk motief. Meer dan één op de vijf verkopers (22%) kiest op basis van (lagere) advertentiekosten. De top vijf wordt gecomplementeerd door betrouwbaarheid (16%) en gebruiksplezier (14%).

Van alle online verkopers heeft 31 procent in de afgelopen twaalf maanden één of meerdere producten verkocht in de categorie huis & tuin. Andere populaire categorieën zijn elektronica (22%), kleding & schoenen (22%) en sport, spel & hobby. Onder vrouwen (28%) is het verkopen van kleding en schoenen populairder dan onder mannen (14%). Elektronica wordt daarentegen juist vaker door mannen via online marktplaatsen verkocht.

Het gemiddelde verkoopbedrag is het hoogst in de categorie voertuigen & accessoires (704 euro). Op aanzienlijke afstand volgen de categorieën kunst & antiek (€119) en sport, spel en hobby (€119). Elektronica is goed voor een gemiddeld verkoopbedrag van €89 en huis en tuin voor €80. De laagste verkoopbedragen vinden we terug bij films, muziek, boeken (€38) en kleding & schoenen (€31).

Marktplaats meldt vanochtend dat de afgelopen twaalf maanden ruim 1,5 miljoen advertenties met gratis spullen werden aangeboden via het platform, een stijging van bijna 15 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor.

Met name meubels, babyspullen en doe het zelf-artikelen werden massaal belangeloos aan anderen weggegeven. Ook de interesse in het ‘gratis’ aanbod steeg het afgelopen jaar: deze advertenties werden in twaalf maanden tijd maar liefst 177,5 miljoen keer bekeken; een groei van 25 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond