Deel dit artikel
-

HelloFresh naar beurs voor 10,25 euro per aandeel

Maaltijdbezorger HelloFresh gaat vandaag in Frankfurt naar de beurs voor 10,25 euro per aandeel. Daarmee zou in theorie 318 miljoen euro kunnen worden opgehaald.

Het is niet gezegd dat dat bedrag wordt gehaald, daartoe moeten de begeleidende banken eerst de optie op overtoewijzing toepassen. De beursgang zou daardoor in eerste instantie ten hoogste 277 miljoen kunnen opleveren. Met het geld wil HelloFresh verdere uitbreiding realiseren.

Van de aandelen die Hellofresh uitgeeft, is 19 procent vrij verhandelbaar. 53 procent is in handen van investeringsmaatschappij Rocket Internet.

De beursgang is een regelrechte gok: die van zijn Amerikaanse concurrent Blue Apron is mislukt. Het aandeel noteert structureel onder de uitgiftekoers.

Financieel staat HelloFresh er wel iets beter voor, al werd op een omzet van 435 miljoen euro in het eerste half jaar 57 miljoen verlies gedraaid. Het bedrijf moet zeker 77 euro betalen voor iedere nieuwe klant die het binnen boord haalt. Diezelfde klant genereert vervolgens in de drie daarop volgende jaren 250 euro aan omzet.

Geen van de maaltijdbezorgers, zowel Takeaway als Delivery Hero, maakt overigens winst. Alleen het in Londen genoteerde JustEat zal dit jaar zwarte cijfers schrijven.

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Alex

Take away nog steeds geen winst! Zou ze sieren om zwart te schrijven zoals menig ander bedrijf.

Bram

Ik geloof er niet in. Het lijkt me eerder een wanhoops poging om nog te overleven. Het is volgens mij algemeen bekend dat de thuisbezorg service van HelloFresh niet meer populair is in Nederland.

Erwin Boogert

Bram, kun je je onderbuikgevoel wat harder maken? De stelling ‘het is algemeen bekend dat’ is te mager en te beperkt in scope. HelloFresh doet bijv. 50%+ van zijn omzet in de VS, dus in dat opzicht maakt NL niet bijster veel uit.

Pieter

De Samwer broertjes proberen nog één keer te cashen dus. Vast genoeg mensen die er weer in trappen.

Bram

@Erwin, Je hoeft niet een genie te zijn om te concluderen dat het bedrijf in Europa flink is weggezakt. In Nederland is er simpel weg te veel concurrentie, en begint iedereen HelloFresh moe te worden. Hardstikke leuk dat ze nog grotendeels hun inkomen genereren in Amerika, maar als je bekijkt hoe hun concurrent Blue Apron het gedaan heeft op de beurs kan je het scenario al voorspellen.

Wellicht een goed idee om je meer in te lezen, ipv te spreken over ‘onderbuik gevoelens’.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond