Deel dit artikel
-

Helpdeskfraude wordt gezamenlijk aangepakt

Diverse partijen hebben woensdag een intentieverklaring getekend om zogenoemde helpdeskfraude te bestrijden. In 2017 hebben alleen al in Nederland bijna 2000 mensen aangifte bij de politie gedaan van dergelijke oplichters.

De fraudeurs bellen vaak vanuit landen als India en geven zich uit voor helpdeskmedewerkers van grote bedrijven, met name Microsoft. Via verschillende werkwijzen weten zij zich vervolgens op slinkse wijze toegang te verschaffen tot de computer van het slachtoffer om die te bestelen.

Opvallend is dat 70 procent van de slachtoffers ouder is dan 50 jaar. Bij elkaar zijn de slachtoffers voor bijna 6 miljoen euro opgelicht. Eén slachtoffer werd voor maar liefst 98.000 euro gedupeerd.

Aan de publiek-private samenwerking doen verschillende private partijen mee, waaronder Microsoft, Teamviewer, KPN, VodafoneZiggo, Western Union Company, MoneyGram International, ABN AMRO, ING, Rabobank, de Volksbank en Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland.

Namens de overheid zetten minister van Justitie en Veiligheid Ferdinand Grapperhaus, politiechef van de Eenheid Rotterdam Frank Paauw, voorzitter van het College van procureurs-generaal Gerrit van der Burg en bestuurslid Henk Don van de Autoriteit Consument & Markt hun handtekening onder de intentieverklaring.

Politiechef Frank Paauw zegt dat de aanpak van cybercrime verder gaat dan opsporing alleen. ‘Andere interventies, zoals preventie en verstoren, zijn vaak effectiever. Dat geldt zeker ook voor de aanpak van de Tech Support Scam. Gezamenlijk kunnen we barrières voor de oplichters opwerpen en voorkomen dat er nóg meer mensen slachtoffer worden.’

Deel dit bericht

1 Reactie

R. Trintels

Sinds kort word ik weer gebeld door slecht Engels sprekende helpdeskmedewerkers. Het accent is meestal uit de richting Azië en India. Ze melden zich steevast met de mededeling dat ze van Microsoft zijn en dat mijn computer ‘is receiving bad data from the internet’. Maar gelukkig…hij kan mij helpen. Dan weet ik al precies wat er gebeurt. Hij laat mij het allerlei bestanden openen zoals het gebeurtenissenlogboek en andere zaken. Uiteraard staan daar meldingen tussen dat iets is gestopt of verkeerd opgestart…Maar dat is niets bijzonders, het systeem start het nogmaals op en verhelpt de zaak. Vervolgens komt er een enorm rammelend verhaal over vollopende registers, vertragende programma’s en crashende hard-disks. Ik zit dan al te genieten van tijd die ik voor hem aan het verspillen ben. Vervolgens krijg je het verzoek om teamviewer te downloaden en op te starten. Aangezien ik deze gesprekken altijd voor zonder mijn computer aan te zetten, is het ook leuk om dingen te roepen als ‘My firewall kicks in. It asks ‘Allow’ or ‘Decline’ this download.’
De medewerker roept dan altijd met dat malle accentje “Allow! Allow!’
Vervolgens vraagt zo iemand dan om de dingen op te lezen die op het scherm verschijnen zoals user-id en password. Soms vraag ik wat ik dan zou moeten zien. Meestal krijg ik een antwoord. De laatste keer moest het een 9-cijferige code worden. Meestal noem ik dan iets de geboortedatum van mijzelf achterstevoren met een extra cijfer. In mijn geval 859130306. Het password verzin ik ook ter plaatse. Meestal iets dat op een verpakking staat. Op een gegeven moment veins ik een bezoeker aan de deur en laat de helpdeskmedewerker 10 minuten wachten. Na 10 minuten zijn ze er vaak nog steeds, want mijn vragen en antwoorden zijn zo onnozel, dat de medewerker denkt er aan te verdienen. Dan beweer ik dat mijn computer vastloopt en begint de medewerker het hele verhaal opnieuw. Een paar keer ‘versta’ of begrijp ik hem zgn. niet. Zo weet ik het gesprek vaak een half uur te rekken. Op een gegeven moment zeg ik gewoon dat ik niet achter de computer zit en vraag ik hem waarom ‘He is trying to scam me’. Dan proberen ze dat nog te ontkennen, maar het gesprek is vaak dan over nadat ik een ‘Fuck you!’ naar mijn hoofd heb gekregen…m.a.w. missie geslaagd.
De laatste keer begon de medewerker een zielig verhaal dat hij in India slecht aan werk kon komen en dat hij tenminste nog werk deed. Op mijn vraag of hij het wel oké vond mensen uit rijkere landen op te lichten, begon hij over het grote verschil in geld, dus wij konden best wel wat missen. Kortom, hij zal niet stoppen met zijn…eh…”werk(?)”. En ik stop niet om met veel plezier de grootst mogelijke onzin aan hen te verkopen (als ik daar tijd en zin voor heb).
Maar ondanks alle waarschuwingen, verbaast het mij dat veel van mijn leeftijdgenoten (60+) nog steeds in de lulverhaaltjes van dat soort genetisch afval trapt.
Dus mijn oproep; verpruts zo veel mogelijk van hun tijd en erger ze kapot.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond